Ve středu 26. března 2025 jsme na Fakultě stavební VŠB-TUO stavěli mosty.
O soutěž ve stavbě mostů ze špejlí podle mezinárodní předlohy Bridge Builder Contest je mezi školami velký zájem. Letos jsme tuto tradiční akci pro středoškoláky poprvé rozšířili i o kategorii základních škol.
V prostoru Foyer a Srdce FAST panovala živá a tvůrčí atmosféra! Své mosty navrhovalo a stavělo 30 týmů, tedy 90 žáků z 13 základních a 17 středních škol z našeho kraje a okolí. Soutěž pořádala studentská organizace I.A.E.S.T.E. a tým Popularizace ve spolupráci s PR oddělením Fakulty stavební.
V této příjemné a inspirativní atmosféře vzniklo 30 mostů, z nichž každý byl jiný a originální. Porota hodnotila originalitu, vzhled, ale především funkčnost. Most musel splnit přísné zátěžové zkoušky, a vyhrál tým, který postavil nejpevnější konstrukci.
Děkujeme všem soutěžícím za jejich zájem a snahu stále se zlepšovat. Děkujeme také pedagogům, kteří studenty doprovázeli a byli jejich trpělivými parťáky.
VÝSLEDKY
Kategorie ZŠ
- 1. místo: Alšovka (Viliam Chemij, Tomáš Holotík, Matěj Ptáček) ZŠ Alšova, Kopřivnice
- 2. místo: Bluegem (Adam Burdík, Aleš Barčák, Adam Švodík) ZŠ Šrámkova, Opava
- 3. místo: Žemlovka (Matyáš Horák, Alexandr Hrubý, Jakub Šrajbr) Sportovní gymnázium Volgogradská, Ostrava
Kategorie SŠ
- 1. místo: Mystický tým (Hanzelka, Ciesar, Chreno), SPŠ stavební, Ostrava
- 2. místo: Dycky Most (Zwilling, Kromer, Kamradek) Gymnázium J. Kainara, Hlučín
- 3. místo: Předepjatí (Zahel, Gancarčík, Both) SPŠ stavební Opava






PRAVIDLA VE ZKRATCE
Soutěžící týmy staví model mostu jen z přiděleného materiálu – špejlí, lepidla, provázku dané délky pomocí na místě přiděleného nářadí, to základní si můžete přinést s sebou. Návrh modelu je volný, ale jeho originalita a vzhled jsou součástí hodnocení. Model mostu musí splňovat dané parametry – překlenutí 75 cm a 4 cm širokou vozovku. Most na konci soutěže zvážíme a vyfotíme. Destrukční zkouška probíhá postupným zatěžováním pomocí barelu vody, do kterého soutěžící sami nalévají vodu a tím most zatěžují. Celkový zatěžovací mechanismus je poté zvážen a finálním výsledkem je poměr hmotnosti mostu k celkovému zatížení. Pokud most nepraskne a nespadne dříve, je momentem destrukce brán průhyb mostu maximálně 5 cm od roviny vozovky ve středu mostu.