Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Buďte ochotní se pořád učit a dovzdělávat a dívejte se za hranice,“ říká marketingový ředitel Pilsner Urquell

Buďte ochotní se pořád učit a dovzdělávat a dívejte se za hranice,“ říká marketingový ředitel Pilsner Urquell
Roman Trzaskalik působí jako marketingový ředitel nejoblíbenější značky piva u nás, Pilsner Urquell. Mimo to je ale také absolventem Ekonomické fakulty VŠB – Technické univerzity Ostrava. Jak na školu vzpomíná, co mu do života dala a jak se dostal do Plzeňského prazdroje?

Roman Trzaskalik pochází z Jablunkovska v Moravskoslezském kraji, a tak, když si po maturitě vybíral vysokou školu, byla VŠB – Technická univerzita Ostrava logickou volbou. „Když jsem na univerzitu přicházel, neměl jsem představu, jak  to skončí a kde skončím já, ale škola mě velmi nakopla do života. Dostal jsem se do skvělé party lidí, se kterými se dodnes scházíme. Už během studií jsem fungoval ve studentské organizaci AIESEC, která mi otevřela obzory, dostal jsem se do zahraničí. Univerzita byla zkrátka skvělý start, dala mi schopnost učit se, vyhledávat informace a třídit je,“ vzpomíná na svá studia na Ekonomické fakultě Roman Trzaskalik.

Sám tvrdí, že dnes vaše budoucnost nestojí na pouze škole. „Dnešní studenti mají obrovský přístup k informacím a ve finále se dá naučit všechno. Co ale dělá rozdíl, je, jak se chováte a jak k věcem přistupujete,“ dává dnešním studentům marketingu i jiných oborů radu. Musíte být otevření, umět lidem naslouchat a vzít na sebe nějakou zodpovědnost. „Buďte ochotní se pořád učit a dovzdělávat a dívejte se za hranice,“ radí.

Na fakultě studoval finance, kterým se ale věnovat nechtěl. „Mým cílem byl marketing, kreativní práce. Paradoxně jsem ale po škole nastoupil do DANONE na oddělení sales,“ směje se absolvent. Odtamtud se ale celkem rychle přesunul na marketing. V roce 2006 se rozhodl z České republiky odejít a zkusit si život a práci v zahraničí. „Původně jsem tam chtěl zůstat maximálně dva roky, ale nakonec se z toho vyklubalo  12 let. Zkušenosti jsem sbíral od Evropy přes Blízký východ až po Afriku – v Saudské Arábii, Francii, Alžírsku a Maroku,“ přibližuje. Moc ho bavilo objevování nových kultur. „Musel jsem se tam odpoutat od velké chyby většiny marketérů: že rozumí chování spotřebitelů. Když přijedete do úplně jiné kultury, neplatí to. Uvědomil jsem si, jak máme zkreslené pohledy a filtry tady doma, podle kterých posuzujeme chování spotřebitelů. Ale ve finále, ani my ani naši známí nereprezentují skutečné nakupující a konzumenty,“ vysvětluje Roman Trzaskalik. V cizině jako manažer týmu musel najít jiný způsob, jak s lidmi pracovat, jak je rozvíjet. „Ne všechny kultury reagují na vámi naučenou kulturu managementu, hledal jsem cestu a přizpůsoboval ji tomu. Velmi mě to posunulo,“ zamýšlí se.

Když později přišla pracovní nabídka z Prazdroje, neváhal. „Byl to můj velký sen, pivo je z pohledu mojí profese o emocích, to mě lákalo. Odjakživa jsem měl obdiv k mé domovské značce Radegast, a protože jsem strávil čas i v zahraničí, obdivoval jsem značku Pilsner Urquell, kterou člověk najde i na druhém konci světa,“ usmívá se Roman Trzaskalik. Na starosti má český a slovenský trh, řídí velký tým. „Důležité je si uvědomit, že vy samotní nic nezměníte. A neuděláte. Moje primární mise je vytvářet kolegům takové prostředí, aby měli prostor růst, aby měli potřebnou podporu a jasné mantinely.. Chci, aby měli svobodu, řídili svůj byznys, svou značku, aby za to vzali zodpovědnost. Já jim jen pomáhám dát tomu směr a podporu, aby dělali  dobrý marketing, inovace nebo výzkum,“ říká.

Pandemie covid-19 zasáhla i do marketingu Plzeňského prazdroje, Roman Trzaskalik se ale z každé krize snaží brát pozitiva. „Myslím, že jedna z věcí, které nás pandemie naučila, je, že umíme dělat věci rychleji a efektivněji. Každý musel na pandemii zareagovat, každý musel přehodnotit své plány,“ zamýšlí se. Značky Prazdroje stojí na festivalech, akcích s lidmi, hospodách. „Tohle všechno bylo najednou fuč, a tak zkoušíme nové věci,“ říká a pokračuje: „Myslím, že fakt, že jsme pandemii ustáli, stojí na naši filozofii a na našich prioritách, kterými jsou naši lidé –zaměstnanci i partneři a naše značky. Tyto dva faktory nám zaručují úspěch.“

V Plzeňském prazdroji chystají spoustu novinek – co se produktů týká, dívají se manažeři i mimo pivní kategorii, na cidery, nealkoholické nápoje a nový hit: hard seltzery, což jsou v podstatě ochucené vody s kapkou alkoholu a méně kaloriemi. „Přemýšlíme také o našem byznys modelu. V hospodách míváme obrovský výčep s chlazením, ale dnes ten HORECA segment vypadá jinak. Rodí se malá bistra, kavárny. Vyvíjíme proto malá výčepní zařízení jednoduchá na obsluhu. Uvažujeme i o digitalizaci obchodu. Tato doba nám ukázala, že k  placení možná nebudete potřeba čekat na konci večera na  číšníka. QR kód na každém stole a bezkontaktní platba mohou být jednoduchou cestou, která navíc zvýší spokojenost hosta v restauraci. Chceme se posouvat.“

A jak Roman Trzaskalik odpočívá? Sportuje, tráví čas s kamarády a cestuje. „Nechci prosedět večer doma, nabíjím se lidmi a aktivitami. Do všeho jdu po hlavě a všechno chci vyzkoušet. Mám rád výzvy a nové podněty,“ uzavírá své vyprávění.

 

Foto: archiv Romana Trzaskalika 

Vloženo: 2. 3. 2021
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět