Do výzvy, kterou univerzita uveřejnila na své webu, se přihlásilo 40 studentů. Ti prošli školením Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje. Proč se do trasování zapojili, kolik lidí vytrasovali a jaké byly reakce lidí? Odpověděl doc. Ing. Marek Smetana, Ph.D.
Proč se studenti a akademičtí pracovníci do trasování zapojili?
Od prvopočátku byla účast na trasování prezentována jako dobrovolná iniciativa. Při rozhovorech se studenty převažovala snaha pomoci s řešením vážné situace, o které se dozvídali z médií a osobních kontaktů. Samozřejmě i zde se objevily dotazy na možnou odměnu, nutno však říci, že byly výjimečné. Studenti, v drtivé většině případů přicházeli se snahou pomoci.
Jak vypadal jejich běžný den na směně? Kolik trasovacích hovorů denně měli?
Před vlastním trasováním byli všichni studenti proškoleni přímo hygienikem z KHS Moravskoslezského kraje. Už na základě jarního trasování v roce 2021 jsme věděli, že to je jakási zkouška odhodlání. Systém, do kterého se data zapisují je poměrně komplikovaný a díky rozmanitosti osob a jejich charakteristik nutně variabilní. Při jednorázovém školení je tak účastník přímo zasypán informacemi. Díky tomu studenti první trasovací den realizovali přímo z pracoviště CESIT, kde jsme jim poskytli plnou podporu. Na rozdíl od trasování v minulém období jsme dále přistoupili, po dohodě s KHS, na online trasování z domu. Studenti se tedy měli možnost přihlásit do systému, kdykoliv měli čas, systém jim nabídl nevyřízené hovory a oni je uskutečnili. Jeden hovor se pohyboval meze 10-20 minutami hlavně v závislosti na tom, zda byl předem vyplněn sebetrasovací formulář. Samozřejmě, byla důležitá také komunikativnost dotazované osoby.
Kolik lidí vytrasovali, reagovali lidé na telefonát v klidu, nesetkali se s žádnými negativními reakcemi?
V případě dětí vyřizovali telefonáty jejich rodiče. Z obecného pohledu bylo složitější vyplňování formuláře se seniory. Poměrně často se stávalo, že trasovač se při vyplňování dotazníku dozvěděl mnoho „doplňujících“ informací na téma rodiny, vnoučat, koníčků atd. U seniorů byla obecně pozorovatelná snaha využít situace a popovídat si. Trasovači tak zvládali za den 10-12 hovorů. Někdy více, někdy naopak méně v závislosti na tom, kolik měli daný den času (trasování probíhalo v době zkoušek a později už i výuky) a dopředu známých údajů ze sebetrasování a minulých rozhovorů např. při předchozí karanténě. I přes velké množství hovorů se nikdo z trasovačů nesetkal s negativním nebo dokonce agresivním přístupem. I u nejsložitějších hovorů přistupovali volané osoby k věci jako k „nutnému zlu“. Tyto rozhovory však byly paradoxně přínosem, protože probíhaly věcně a krátce.
Na co se jich lidé nejčastěji ptali?
Témata závěrečných dotazů po vyplnění formulářů se různila podle aktuální situace. Zatímco v prvopočátcích to byly dotazy směřující k ochranným resp. karanténním opatřením, postupem času se řešily problémy týkající se možnosti získat pracovní neschopenku, komunikaci s lékařem a délce opatření. Hlavním zdrojem dotazu byly často se měnící opatření ke karanténě a izolaci. Měnila se délka, měnily se pravidla pro vypisování nemocenských a karantén, měnily se zjišťované údaje. Naštěstí, KHS poskytovala skvělý telefonický servis, kdy trasovači měli možnost zavolat přímo hygienikovi a případné nesrovnalosti s ním prodiskutovat.
Chtějí se do trasování zapojit znova?
Každá aktivita nad rámec běžných povinností vyžaduje obětovat čas a energii navíc. A u každé aktivity navíc se po čase projeví únava. Ukončení trasování tak bylo přijato s úlevou. Nicméně, při rozhovorech s časovým odstupem hodnotí své zapojení jako zajímavou zkušenost a podobným aktivitám v budoucnu se dopředu nebrání. Samozřejmě, nikdo z nás si nepřeje, aby jakákoliv pandemie, která významně zatíží profesionální sbory a organizace s nutnosti požádat o externí pomoc v budoucnu nastala.