Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

„I přes multidisciplinaritu jednotlivých účastníků jsme našli společné problémy,“ říká Jan Halfar

Jan Halfar z Katedry environmentálního inženýrství Hornicko-geologické fakulty VŠB-TUO je v rámci U!REKA součástí týmu WP5, který se zabývá vznikem excelentních center expertíz.

Co mu aliance přinesla a proč se rozhodl zorganizovat na naší univerzitě tzv. BIP? Odpověděl v rozhovoru.

Jaká je vaše role v U!REKA? Jak jste se k ní dostal?

V U!REKA zastávám, spolu s dvěma kolegy, roli koordinátora pro centra expertíz, které se zabývají vědou a výzkumem. Zjednodušeně jsem spojkou mezi dalšími partnery a vědci na naší univerzitě, kdy předávám nabídky, a naopak naše výzkumná témata předávám ven.

Zúčastnil jste se už nějakých U!REKA akcí? Jakých? Jak se vám na nich líbilo a co vám přinesly?

Mimo velkého množství online meetingů a workshopů, které jsou poměrně intenzivní, jsem měl možnost zúčastnit se U!REKA Connect, který probíhal v tomto roce v Ostravě. Zkušenost to byla skvělá, jako samotná organizace této akce. Každopádně velkým benefitem bylo se osobně setkat s kolegy, které jsem znal pouze z online schůzek. Další akcí pořádanou pod záštitou U!REKA byl BIP v Lisabonu, kterého jsme se s kolegy účastnili úplně poprvé. Příjemně mě překvapilo, že i přes multidisciplinaritu jednotlivých účastníků jsme našli společné problémy a mohli jsme je řešit z různých úhlů našich expertíz.

Co přinesla celá aliance vám?

Velké množství cenných zkušeností a nových informací. Také spoustu nových kolegů z jiných univerzit a tím pádem také hodně příležitostí pro další spolupráci.

Spolupracujete již s jednou nebo více U!REKA univerzitami na nějakém projektu? Pokud ano, čeho se týká?

Jelikož jsem zapojený do projektu pouze necelý rok, tak zatím společný projekt nemáme.  Každopádně možnosti tady do budoucna jsou, tak s tím budeme pracovat.

V jakých oblastech vědy a výzkumu jste v rámci U!REKA našli společnou řeč?

Já sám se zaměřuji hlavně na dvě centra expertíz. Jedno je zaměřeno na klimaticky neutrální řešení a druhé na cirkulární ekonomiku. V těchto tématech jsme našli společnou řeč u mnoha výzkumných témat. Je také krásně vidět, že multioborová spolupráce přináší velmi inovativní řešení určitých výzkumných problémů, což je skvělé.

V čem je třeba naše univerzita napřed? V jakých oblastech se má co učit?

Podle mého názoru jsme jedna z mála čistě technických univerzit a máme skvělou infrastrukturu a zázemí pro vědu a výzkum, a to je pro naše partnery velice zajímavé. Pozadu nejsme, protože fázemi projektu procházíme s partnery všichni společně.

Co podle vás U!REKA přinese našim studentům, zaměstnancům a vlastně celé univerzitě?

Nepřeberné množství možností, zkušeností a nových kolegů napříč Evropou.
 

V příštím roce budete organizovat BIP. Komu je určen a bude mít nějaké téma?

Ano, k organizaci BIPu jsme se s kolegyní z katedry rozhodli po účasti na jednom v Lisabonu. Tam jsme shodou okolností zjistili, že jej pořádali kolegové z mého pracovního balíčku v U!REKA a dohodli jsme se, že další bude v Ostravě. Už nyní máme mnoho zájemců nejen z řad U!REKA partnerů. Svou účast přislíbili kolegové z Lisabonu, Frankfurtu, Belgie, kteří jsou zapojeni do U!REKA. Ale také další kolegové z Polska, Irska a Finska.

Plánujete jej zorganizovat fyzicky na naší univerzitě?

Určitě ano. Náš kampus má k tomu skvělé předpoklady, protože je tu úžasné zázemí, možnost stravování a také ubytování.

Jaký plánujete program? Bude zaměřený čistě na vědecká a výzkumná témata, nebo chcete lidem ukázat i Ostravu a okolí?

Klíčovým tématem pro náš BIP bude udržitelnost, a to konkrétně přeměna „průmyslové Ostravy“ na moderní a zelené město. V rámci toho budou studenti pracovat také na řešení problematiky udržitelnosti průmyslových regiónů. Co bychom to byli za hostitele, kdybychom nenavštívili dominanty našeho města, takže ano i na toto dojde.

Co by si účastníci měli z BIP odnést?

Mimo nově nabyté znalosti také příjemné vzpomínky na Ostravu a naši univerzitu. Do budoucna také nové kontakty nejen na studenty z jiných evropských států.

Je těžké zorganizovat BIP? Co vše k tomu musíte zařídit a začaly již přípravy?

Přípravy začaly hned po příjezdu z Lisabonu. Bylo nutné zjistit, zda je vůbec možné BIP pořádat, kdy bude nejvhodnější termín a kolik na to máme peněz. Teď již finalizujeme seznam univerzit, které se zúčastní a do konce roku již budeme sumarizovat seznamy studentů a finální program.

Inspirovali jste se při přípravě nějakou U!REKA akcí, kterou jste sami zažili?

Ano, inspirace byla, ale v BIPu půjde převážně o zapojení zahraničních studentů, a to je věc pro mě poměrně nová. Takže si budeme držet palce.

 

Vloženo: 20. 11. 2024
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět