V letním semestru proběhl na Katedře informatiky unikátní experiment, jehož cílem bylo prověřit možnosti využití umělé inteligence jako virtuálního asistenta na podporu výuky. AI asistent byl speciálně navržen a „naučen“ pro předmět Nekonvenční algoritmy a výpočty.
Do projektu se zapojilo 60 studentů, kteří měli k dispozici AI asistenta nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu prostřednictvím webového rozhraní. Virtuální lektor ovládal více jazyků a sloužil nejen jako interaktivní skripta, ale také jako rádce a nápověda při řešení úloh v laboratořích.
„Studenti jej využívali například k vysvětlování složitých algoritmů a postupů, kontrole chyb v programovém kódu, rychlému získání doplňujících studijních materiálů a individuálním konzultacím kdykoliv během dne i noci,“ vysvětluje profesor Ivan Zelinka, který vede předmět Nekonvenční algoritmy a výpočty.
Po skončení semestru proběhlo dotazníkové šetření. Studenti nejčastěji vyzdvihovali dostupnost asistenta, rychlé reakce a možnost mít podporu výuky mimo běžné konzultační hodiny. „Chtěli jsme vyzkoušet, jak může AI v praxi doplnit práci vyučujícího a poskytnout studentům nepřetržitou podporu. Výsledky ukázaly, že tento nástroj má mezi studenty jednoznačně smysl a velký potenciál,“ dodává Zelinka.
Nyní se plánuje rozšíření AI asistentů i do dalších předmětů, zejména v oblastech kybernetické bezpečnosti a kvantové informatiky, kde mohou významně podpořit samostatnou práci studentů a jejich přípravu na moderní technologické výzvy.