Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

VŠB-TUO se podílí na vývoji vodíkové Tatry s automatizovaným řízením

21. 10. 2025 Tiskové zprávy
Společnost Tatra Trucks ve spolupráci s VŠB – Technickou univerzitou Ostrava zahájila vývoj nového vodíkového nákladního vozidla Tatra Force.
VŠB-TUO se podílí na vývoji vodíkové Tatry s automatizovaným řízením

Výsledkem bude prototyp užitkového třínápravového vozidla určeného pro komunální služby s vodíkovým pohonem a možností automatizovaného řízení i dálkového ovládání.

Projekt staví na silném konsorciu partnerů: Tatra Trucks přináší dlouholeté zkušenosti s vývojem těžkých vozidel pro náročné provozy, DEVINN patří mezi přední české integrátory vodíkových technologií a VŠB-TUO zajišťuje vědecké zázemí, odborné kapacity a výzkum v této oblasti. Cílem projektu je propojit ekologický provoz vozu s nejmodernějšími technologiemi. Vozidlo bude nejen šetrné k životnímu prostředí, ale nabídne zcela nové režimy provozu díky pokročilým elektronickým, asistenčním a automatizovaným systémům.

Spojení akademického prostředí s průmyslovou praxí je klíčem k technologickému pokroku a k tomu, aby se výsledky vědy skutečně promítaly do každodenního života. Spolupráce s Tatrou Trucks a společností DEVINN je příkladem toho, jak může univerzita přinášet do vývoje know-how z oblasti výzkumu, a zároveň získávat cenné zkušenosti pro své studenty i vědecké týmy. Pro naši univerzitu je takové partnerství přínosem nejen v oblasti aplikovaného výzkumu, ale také při budování inovačního prostředí, které posiluje konkurenceschopnost celého regionu,“ uvedl rektor VŠB-TUO Igor Ivan.

Vozidlo Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 je určeno především pro komunální služby. Díky elektrickému pohonu využívajícímu vodíkové palivové články představuje ekologicky vhodné řešení pro provoz v nízkoemisních a bezemisních zónách. Může sloužit při svozu komunálního odpadu v centrech měst, na skládkách nebo v průmyslových areálech. Připraveno bude i pro náročné podmínky, jakými jsou povrchové a hlubinné doly nebo těžké průmyslové komplexy, kde se očekává vysoká spolehlivost a odolnost. 

Vůz bude vybaven senzory, radary, lidary a vysoce výkonným řídicím počítačem, což umožní instalaci řady elektronických asistenčních systémů a otevřou cestu k automatizovanému řízení plně autonomního provozu. Vozidlo bude schopno jezdit i bez přítomnosti řidiče v kabině a bude možné jej ovládat bezdrátově na dálku. Unikátním prvkem bude integrace dronu, který bude monitorovat provoz vozidla z ptačí perspektivy. 

Partneři již dříve úspěšně pracovali na společných projektech. „Propojení zkušeností Tatry a našich partnerů, které jsme získali například během spolupráce na prototypu Tatra Force e-Drive FCEV 8x6 pro důlní provoz nebo na vozidle Tatra Force 4x4 se systémem automatizované řízení a pokročilými asistenční systémy ADAS, vytváří ideální podmínky pro další projekt, který bude mít výsledky využitelné v každodenní praxi. Nový projekt má vedle stavby prototypu Tatry Force e-Drive FCEV 6x4 pomoci nastavení vhodných podmínek pro komercionalizaci výstupů výzkumů s ním spojených a dále připravit podklady pro úpravy legislativy, které nastaví rámec pro každodenní provozní praxi vozidel tohoto druhu,“ řekl Kristijan Fiket, generální ředitel Tatra Trucks.

Projekt, spolufinancovaný z prostředků Evropské unie, bude dokončen v roce 2028. Je to další příklad spolupráce průmyslových a akademických partnerů, která propojuje výzkum s praxí a přináší konkrétní řešení pro moderní a udržitelnou dopravu.