Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Virtuální a rozšířená realita

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 545-0168/05
Zkratka VRR
Název předmětu česky Virtuální a rozšířená realita
Název předmětu anglicky Virtual and augmented reality
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra ekonomiky a systémů řízení
Garant předmětu Ing. Filip Beneš, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Historie virtuální (VR) a rozšířené reality (AR)
2. Základní pojmy a teoretická východiska VR a AR
3. Webové rozhraní pro AR/VR
4. Nástroje pro tvorbu obsahu AR/VR
5. Aplikační potenciál AR/VR ve stavebnictví a architektuře
6. Aplikační potenciál AR/VR v ekonomice, marketingu a retailu
7. Aplikační potenciál AR/VR ve zdravotnictví a systémech pro zlepšení kvality života
8. Aplikační potenciál AR/VR v zábavním průmyslu
9. AR/VR v logistice a skladovém hospodářství
10. AR VR jako prostředek pro BIM
11. AR/VR v oblasti vzdělávání a zaškolování pracovníků
12. AR/VR a jeho role v Industry 4.0
13. Nebezpečí spojená s AR/VR

E-learning

Pro komunikaci nad rámec prezenčně realizovaných přednášek a cvičení je používán learning management systém Moodle (lms.vsb.cz), prostřednictvím kterého je umožněna komunikace nejen mezi vyučujícím a studenty, ale také mezi studenty navzájem.

Povinná literatura

KLÁN, Petr a MARIANČÍK, Tomáš. Jak stavět virtuální světy v metaverzu Neos: LogiX, avatary, Neos, virtuální realita. [Litomyšl]: H.R.G. spol. s r.o., 2019. ISBN 978-80-88320-26-5 .
DŘÍMALKA, Filip. HOT: jak uspět v digitálním světě. Žádná velká věda. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020. ISBN 978-80-7555-101-6.
ORŠULÁK, Tomáš a PACINA, Jan. 3D modelování a virtuální realita. Ústí nad Labem: Tomáš Mikulenka, 2012. ISBN 978-80-904927-4-5 .
AUKSTAKALNIS, Steve. Practical augmented reality: a guide to the technologies, applications and human factors for AR and VR. Boston: Addison-Wesley, [2017]. ISBN 978-0-13-409423-6 .

Advised literature

RYAN, Marie-Laure. Narativ jako virtuální realita: imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích. Možné světy. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2507-4 .
SLABÝ, Antonín. Počítačová grafika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-208-9 .
MYŠKA, Karel a MUNZAR, Michal. Grafika a základy videotvorby. Vydání: první. Texty k sociální práci. Vybrané kapitoly z teorií a metod sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-457-1 .
MAYER, Richard E. (ed.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Secon edition. New York: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-1-107-61031-6 .