Obsah přednášek:
1.Úvod do problematiky managementu jakosti. Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách trhu.Odpovědnost za výrobek. ,
2.Systémový přístup k zabezpečování jakosti.Management jakosti. Koncepce systémů managementu jakosti
3.Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití. Požadavky na systémy managementu jakosti podle souboru norem ISO řady 9000
4.TQM (Total Quality Management). Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost
5Organizace a zabezpečování jakosti. Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Organizační struktury. Dokumentace systému managementu jakosti
6.Ekonomika jakosti. Podstata ekonomiky jakosti a její význam v systémech managementu jakosti. Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produ
7.Jakost a lidský faktor. Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik.Týmová práce
8.Jakost v předvýrobních etapách. Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách vývoje. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení dodavatelů
9.Jakost v etapě realizace produktu. Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů
10.Jakost v povýrobních etapách. Specifikace činností v povýrobních etapách. Systémy péče o základní prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky. Měření spokojenosti zákazníků
11.Zlepšování jakosti. Atributy zlepšování jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Neshody, nápravná a preventivní opatření
12.Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti. Typy auditů. Postup při provádění interních auditů. Přístupy a metody sebehodnocení
13.Přístup EU k zabezpečování jakosti. Prokazování shody a certifikace. Certifikace systémů, výrobků, personálu. Jakost a spolehlivost, ověřování spolehlivosti. Zkušebnictví. Akreditace
14.Integrovaný management. Jakost a ekologie. Sociální odpovědnost organizací.
Obsah cvičení:
1. Základní nástroje managementu jakosti, jejich charakteristika, oblasti použití. Formuláře pro sběr dat
2.Základní statistické charakteristiky souboru dat
3. Histogram, krabicový graf (box-plot)
4. Vývojový diagram
5. Brainstorming
6. Diagram příčin a následků
7. Paretův diagram
8. Hodnocení způsobilosti procesů
9. Statistická regulace procesů, regulační diagram
10. QFD, FMEA
11. Benchmarking
12. Presentace týmových projektů
13. Presentace týmových projektů
14. Presentace týmových projektů, zápočty
1.Úvod do problematiky managementu jakosti. Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách trhu.Odpovědnost za výrobek. ,
2.Systémový přístup k zabezpečování jakosti.Management jakosti. Koncepce systémů managementu jakosti
3.Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití. Požadavky na systémy managementu jakosti podle souboru norem ISO řady 9000
4.TQM (Total Quality Management). Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost
5Organizace a zabezpečování jakosti. Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Organizační struktury. Dokumentace systému managementu jakosti
6.Ekonomika jakosti. Podstata ekonomiky jakosti a její význam v systémech managementu jakosti. Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produ
7.Jakost a lidský faktor. Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik.Týmová práce
8.Jakost v předvýrobních etapách. Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách vývoje. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení dodavatelů
9.Jakost v etapě realizace produktu. Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů
10.Jakost v povýrobních etapách. Specifikace činností v povýrobních etapách. Systémy péče o základní prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky. Měření spokojenosti zákazníků
11.Zlepšování jakosti. Atributy zlepšování jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Neshody, nápravná a preventivní opatření
12.Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti. Typy auditů. Postup při provádění interních auditů. Přístupy a metody sebehodnocení
13.Přístup EU k zabezpečování jakosti. Prokazování shody a certifikace. Certifikace systémů, výrobků, personálu. Jakost a spolehlivost, ověřování spolehlivosti. Zkušebnictví. Akreditace
14.Integrovaný management. Jakost a ekologie. Sociální odpovědnost organizací.
Obsah cvičení:
1. Základní nástroje managementu jakosti, jejich charakteristika, oblasti použití. Formuláře pro sběr dat
2.Základní statistické charakteristiky souboru dat
3. Histogram, krabicový graf (box-plot)
4. Vývojový diagram
5. Brainstorming
6. Diagram příčin a následků
7. Paretův diagram
8. Hodnocení způsobilosti procesů
9. Statistická regulace procesů, regulační diagram
10. QFD, FMEA
11. Benchmarking
12. Presentace týmových projektů
13. Presentace týmových projektů
14. Presentace týmových projektů, zápočty