Osnova přednášek
1. Úvod do problematiky jakosti
Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách
trhu.
2. Systémy managementu jakosti.
Systémový přístup k zabezpečování jakosti. Koncepce systémů managementu
jakosti.
Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití.
3. TQM (Total Quality Management)
Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost.
4. Organizace a zabezpečování jakosti.
Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní
politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Dokumentace systému
managementu jakosti. Benchmarking. Organizační struktury
5. Ekonomika jakosti
Podstata ekonomiky jakosti. A její význam v systémech managementu jakosti.
Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produktu
6. Certifikace a zkušebnictví
Jakost a spolehlivost. Ověřování spolehlivosti. Přístup EU k prokazování shody
a certifikaci. Akreditace. Certifikace systémů, výrobků, personálu.
7. Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti
Typy auditů. Interní audity. Postup při provádění interních auditů. Pojem a
význam sebehodnocení. Přístupy a metody sebehodnocení.
8. Jakost a lidský faktor
Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik.
9. Jakost v předvýrobních etapách.
Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách
vývoje. QFD. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení
dodavatelů
10. Jakost v etapě realizace produktu
Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich
hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů.
11. Jakost v podvýrobních etapách.
Specifikace činností v povýrobních etapách. Systémy péče o základní
prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky. Odpovědnost za výrobek.
Měření spokojenosti zákazníků
12. Jakost ve službách a státní a veřejné správě
Zákaznický pohled. Využití procesního přístupu. Specifické postavení státní a
veřejné správy
13. Zlepšování jakosti
Atributy zlepšování jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Týmová
práce. Brainstorming. Neshody, nápravná a preventivní opatření. FMEA.
14. Jakost a ekologie
Environmentální systémy řízení dle ISO řady 14000 a jejich vztah k systémům
managementu jakosti dle ISO řady 9000. Integrovaný management. Společenská odpovědnost
organizací.
Osnova cvičení:
1. Sedm jednoduchých nástrojů managementu jakosti, kontrolní tabulky.
2. Histogramy četnosti a jejich aplikace.
3. Diagram příčin a následků a Paretova analýza.
4. Vývojové diagramy.
5. Hodnocení způsobilosti.
6. Statistická regulace procesů.
7. Presentace semestrálních prací.
1. Úvod do problematiky jakosti
Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách
trhu.
2. Systémy managementu jakosti.
Systémový přístup k zabezpečování jakosti. Koncepce systémů managementu
jakosti.
Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití.
3. TQM (Total Quality Management)
Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost.
4. Organizace a zabezpečování jakosti.
Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní
politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Dokumentace systému
managementu jakosti. Benchmarking. Organizační struktury
5. Ekonomika jakosti
Podstata ekonomiky jakosti. A její význam v systémech managementu jakosti.
Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produktu
6. Certifikace a zkušebnictví
Jakost a spolehlivost. Ověřování spolehlivosti. Přístup EU k prokazování shody
a certifikaci. Akreditace. Certifikace systémů, výrobků, personálu.
7. Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti
Typy auditů. Interní audity. Postup při provádění interních auditů. Pojem a
význam sebehodnocení. Přístupy a metody sebehodnocení.
8. Jakost a lidský faktor
Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik.
9. Jakost v předvýrobních etapách.
Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách
vývoje. QFD. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení
dodavatelů
10. Jakost v etapě realizace produktu
Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich
hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů.
11. Jakost v podvýrobních etapách.
Specifikace činností v povýrobních etapách. Systémy péče o základní
prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky. Odpovědnost za výrobek.
Měření spokojenosti zákazníků
12. Jakost ve službách a státní a veřejné správě
Zákaznický pohled. Využití procesního přístupu. Specifické postavení státní a
veřejné správy
13. Zlepšování jakosti
Atributy zlepšování jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Týmová
práce. Brainstorming. Neshody, nápravná a preventivní opatření. FMEA.
14. Jakost a ekologie
Environmentální systémy řízení dle ISO řady 14000 a jejich vztah k systémům
managementu jakosti dle ISO řady 9000. Integrovaný management. Společenská odpovědnost
organizací.
Osnova cvičení:
1. Sedm jednoduchých nástrojů managementu jakosti, kontrolní tabulky.
2. Histogramy četnosti a jejich aplikace.
3. Diagram příčin a následků a Paretova analýza.
4. Vývojové diagramy.
5. Hodnocení způsobilosti.
6. Statistická regulace procesů.
7. Presentace semestrálních prací.