Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Praktické aspekty systémů managementu kvality

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-2008/01
Zkratka PASM
Název předmětu česky Praktické aspekty systémů managementu kvality
Název předmětu anglicky Practical Aspects of Quality Management Sysems
Kreditů 2
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu Ing. David Vykydal, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Systémy managementu kvality – charakteristika základního souboru norem ISO řady 9000, požadavky normy ISO 9001 – příklady praxe.
2. Požadavky normy ISO 9001, příklady praxe - pokračování.
3. Základní principy managementu kvality dle ISO řady 9000 a možnosti jejich naplňování v souladu s požadavky ISO 9001.
4. Požadavky a doporučení na řízení dokumentace v systémech managementu kvality dle ISO 9001 a ISO/TR 10013, příručka kvality.
5. Management rizik, základní charakteristika, postupy.
6. Procesní řízení v systémech managementu kvality dle ISO 9001, základní charakteristiky, principy, definování kritérií procesního řízení a tvorba procesní mapy – část 1.
7. Procesní řízení v systémech managementu kvality dle ISO 9001, základní charakteristiky, principy, definování kritérií procesního řízení a tvorba procesní mapy – část 2.
8. Management zdrojů – řízení lidských zdrojů (karta pracovního místa), hodnocení účinnosti výcviku (ISO 10015) a hodnocení dodavatelů.
9. Hodnocení spokojenosti zákazníků a zaměstnanců, postupy a metodiky. Proces vyřizování stížností a reklamací (ISO 10002 a 10003).
10. Auditováni systému managementu kvality, principy a postupy (ISO 19011), plán a program auditu.
11. Neustálé zlepšování v systémech managementu kvality, nápravná a preventivní opatření.
12. Přezkoumání systému managementu kvality dle ISO 9001.
13. Norma ISO 9004 – Řízení udržitelného úspěchu organizace.
14. Rozdíly v požadavcích ISO 9001 a ISO/TS 16 949.

E-learning

1. NENADÁL, J. a kol. Managementu kvality. Elektronické studijní texty. VŠB-TUO, 2022.
https://lms.vsb.cz/

Povinná literatura

[1] ČSN EN ISO 9001 Systémy managementu kvality – Požadavky. Praha: ÚNMZ. 2009.
[2] ČSN EN ISO 9004 Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup managementu kvality. Praha: ÚNMZ. 2010.
[3] NENADÁL, J. a kol. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-726-1561-2.
[4] JURAN, M. J., DeFEO, J. A. Juran´s Quality Handbook. Sixth Edition. New York: McGraw Hill, 2010, 1113 p. ISBN 978-0-07-162973-4 
[5] NENADÁL, J. a kol. Managementu kvality. Elektronické studijní texty. VŠB-TUO, 2022.

Doporučená literatura

[1] HOYLE, D.: Automotive Quality Systems Handbook, Second Edition: ISO/TS 16949:2002 Edition. Butterworth-Heinemann. 2005.
[2] NENADÁL, J.: Měření v systémech managementu jakosti. Druhé doplněné vydání. Praha. Management Press, 2004.
[3] ČSN EN ISO 9000 Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník. Praha: ÚNMZ, 2006.
[4] ČSN ISO/TS 16949 Systémy managementu kvality – Zvláštní požadavky na používání ISO 9001:2008 v organizacích zajišťujících sériovou výrobu a výrobu náhradních dílů v automobilovém průmyslu. Praha: ÚNMZ, 2009.
[5] ČSN ISO 10001 Managementu kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro pravidla chování organizací. Praha: ČNI, 2007.
[6] ČSN ISO 10002 Managementu kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro vyřizování stížností v organizacích. Praha: ČNI, 2004.
[7] ČSN ISO 10003 Managementu kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro externí řešení sporů organizace. Praha: ČNI, 2007.
[8] ČSN ISO/TR 10013 Směrnice pro dokumentaci systému managementu jakosti. Praha: ČNI, 2001.
[9] ČSN EN ISO 19011 Směrnice pro auditováni systému managementu. Praha: ÚNMZ, 2012.