Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Strategický management

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 654-3003/01
Zkratka SM
Název předmětu česky Strategický management
Název předmětu anglicky Strategic Management
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra řízení průmyslových systémů
Garant předmětu doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Podstata strategického managementu v průmyslovém podniku. Mise, vize a strategické cíle průmyslového podniku.
2. Strategická analýza okolí průmyslového podniku.
3. Porterův model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil na B2B trhu. Analýza životního cyklu oboru, analýza konkurenčních skupin, scénáře budoucího vývoje okolí podniku.
4. Analýza vnitřního potenciálu průmyslového podniku, analýza klíčových kompetencí. Analýza hodnototvorného řetězce. Benchmarking.
5. SWOT analýza – určení strategické pozice průmyslového podniku, volba vhodné strategie.
6. Strategické alternativy na úrovni podniku – charakteristika růstu/expanze, stabilizace, omezení/defenzivního postoje, formy růstu.
7. Strategie vstupu průmyslových podniků na zahraniční trhy B2B trhy.
8. Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku.
9. Porterovy konkurenční strategie. Strategie založené na analýze životního cyklu oboru.
10. Funkcionální strategie – hlavní předmět zájmu strategie marketingové, finanční, výrobní, lidských zdrojů, výzkumu a vývoje. Hodnocení a výběr strategie.
11. Finančně-ekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocení strategie. Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu.
12. Implementace strategie v průmyslovém podniku.
13. Strategická kontrola a strategický audit v průmyslovém podniku.
14. Moderní trendy ve strategickém řízení průmyslových podniků.

Povinná literatura

LHOTSKÝ, J. Strategický management: jak zajistit budoucí úspěch podniku. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3295-1.
Studijní opora Strategický management: http://katedry.fmmi.vsb.cz/Opory_FMMI/634/Strategicky%20management.pdf
ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
LYNCH, R. Strategic Management. Harlow: Pearson, 2015. ISBN 9781292064666 .

Doporučená literatura

GILAD, B. Strategické válečné hry v podnikání, jak firmy mohou zásadně zlepšit své strategie a překonat konkurenci. 1. vyd. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-216-1.