Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Marketing a management ve zdravotnictví

Typ studia bakalářskénavazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 654-3315/01
Zkratka MMZ
Název předmětu česky Marketing a management ve zdravotnictví
Název předmětu anglicky Marketing and Management in Healthcare
Kreditů 6
Garantující katedra Katedra řízení průmyslových systémů
Garant předmětu prof. Ing. Kamila Janovská, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Základní definice a pojmy z oblasti managementu. Historické pilíře managementu.
2. Základní manažerské funkce - plánování, organizování, vedení, kontrola.
3. Osoba manažera. Vzdělání. Komunikační dovednosti. Osobní management: sebehodnocení, kariéra, time management, odolnost proti stresu.
4. Personální management, teorie motivace a vedení.
5. Management změn. Krizový management, Management rizik.
6. Zvláštnosti managementu ve zdravotnictví.
7. Základní pojmy a názvosloví marketingu, podstata, cíl a role marketingu ve zdravotnické praxi.
8. Marketingová analýza – metody, techniky a nástroje marketingové analýzy. Základní marketingové strategie. Marketingový mix.
9. Systémy řízení kvality ve zdravotnických zařízeních.
10. Zdravotní systémy v ČR, problematika začlenění českého zdravotnictví do systémů zemí EU.
11. Financování zdravotnických zařízení v ČR.
12. Zdravotní pojišťovny v ČR, jejich role v systému řízení a financování zdravotnictví.
13. Ekonomická podstata, poptávka a nabídka zdravotnických služeb, způsoby vykazování zdravotní péče.
14. Profesní organizace v českém zdravotnictví.

Povinná literatura

MAAYTOVÁ, A. Otázky ekonomiky zdravotnictví s ohledem na zvyšování efektivnosti. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-912-8.
HORVÁTHOVÁ, P., J. BLÁHA, M. ČERNEK, et al. Základy managementu. 2. vydání. Ostrava: VŠB-TUO Ostrava, 2017. ISBN 978-80-248-4102-1.
FOLLAND, S., A. C. GOODMAN a M. STANO. The economics of health and health care. 7th ed., Pearson new international ed. Harlow: Pearson, c2014. ISBN 978-1-292-02051-8.


SLOUKA, D. Vedení a marketing malých zdravotnických zařízení: příručka pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0469-7.

Doporučená literatura

DOLANSKÝ, H. Ekonomika zdravotnických a sociálních služeb. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Ústav ošetřovatelství, 2008. ISBN 978-80-7248-482-9.
studijí opory Manažerská ekonomika: https://www.fmmi.vsb.cz/cs/katedry-a-pracoviste/634/vyukove-opory-katedry/index.html