Autor: Jiří Myszak (architektonická spolupráce Vladimír Svoboda)
Datace: 1979–1982
Umístění: v exteriéru atria areálu vysokoškolských kolejí VŠB-TUO v Ostravě-Porubě
Provedení: fontána z glazovaného šamotu tvořená šesti segmentovými sloupky v odstínech okrových a modrých, o výšce od 127 do 223 cm umístěnými v kruhové vodní nádrži o průměru 5 m
OBLÉ TVARY BEZ VODY
Objekt Fontány tvoří šest profilovaných sloupků složených z různě tvarovaných keramických disků. Sloupky jsou nepravidelně rozmístěny v kruhové nádrži se zvýšenou obrubou a dlážděným keramickým, modře glazovaným dnem. Jednotlivé segmenty sloupků jsou naloženy na sebe a uvnitř spojeny a zpevněny betonovou výplní, jejich povrch je glazován ve smetanových, okrových a modrých odstínech. Voda původně stékala z vrcholů sloupků po jejich povrchu a byla zachycována v nádrži.
Fontána patří do souboru Myszakovy keramické tvorby. Jde o dílo čistě dekorativní, které mělo doplnit atrium studentských kolejí a zpestřit atmosféru prostoru přítomností vodní plochy a proudění vody. Dnes zůstal objekt již bez onoho spojení s vodou a průchozí nádvoří oživuje především tvarově a barevně. Pokud jde o časový vývoj, procházelo dílo podobnými časovými skluzy jako řada jiných: Jiří Myszak vyhrál výběrové řízení proti návrhu Karla Vašuta na podzim 1979; měnily se termíny dodání díla na místo, finance, stejně jako dílny uměleckých řemesel, které měly keramiku glazovat a vypálit. Fontána se po dalších obtížích s instalacemi kolaudovala v létě 1982.
Myszakovo dekorativní dílo je přes svou jednoduchost dokladem jeho základního cítění sochařského tvaru. Pro autora je charakteristická splývavá, hladká modelace, bez ohledu na to, jde-li o obliny ženského těla nebo vyduté či vypouklé obliny nefigurativních forem. Řada jeho šamotových prací ctí surové zabarvení hlíny, umí však pracovat i v jemných barevných kompozicích.
Na práci v porubském areálu kolejí však zůstává ještě jedno „již neviditelné“: prostor měl být současně s kašnou osazen osmnácti kusy květníků s plasticky dekorovaným povrchem. Dnes je záhadou, zda bylo toto souběžně vznikající dílo vůbec dohotoveno a osazeno. Pamětníci už mlčí a na dobových fotografiích figuruje pouze fontána.