Certifikovaný systém řízení jakosti
Vedení VŠB-TUO v r. 2003 rozhodlo modifikovat systém řízení university, tak aby byl schopen reagovat na měnící se podmínky v ČR, zejména narůstající konkurenci v oblasti VŠ. V návaznosti na Bolognskou deklaraci, která zdůrazňuje důraz na kvalitu vzdělávání, bylo rozhodnuto zavést na VŠB-TUO systém managementu kvality (SMK) jako nedílnou součást řízení univerzity.
Z existujících koncepcí byla zvolena jako výchozí koncepce ISO 9001. Důvody pro volbu této koncepce byly následující.:
- Přínosy ze zavedení systému managementu kvality dle mezinárodního standardu.
- ISO 9001 byly mnohonásobně prokázány při jeho zavádění v celé řadě organizací jak výrobních, tak i nevýrobních.
- Neexistují zásadní důvody proč by k analogickým přínosům nemělo dojít při jeho zavedení na VŠ.
- Systém managementu kvality dle ISO 9001 umožňuje zřetelným způsobem, prostřednictvím certifikátu, komunikovat vzhledem k partnerům VŠ, že způsob řízení VŠ odpovídá mezinárodně uznávaným standardům.
Systém managementu kvality odpovídající požadavkům ISO 9001 vychází z následujících principů:
- Zaměření na zákazníka
Organizace jsou závislé na svých zákaznících, a proto mají rozumět současným a budoucím požadavkům zákazníků, mají plnit jejich požadavky a snažit se předvídat jejich očekávání.
- Vedení a řízení lidí
Vedoucí osobnosti prosazují soulad účelu a zaměření organizace. Mají vytvářet a udržovat interní prostředí, v němž se mohou lidé plně zapojit při dosahování cílů organizace.
- Zapojení lidí
Lidé na všech úrovních jsou základem organizace a jejich plné zapojení umožňuje využít jejich schopnosti ve prospěch organizace.
- Procesní přístup
Požadovaného výsledku se dosáhne mnohem účinněji, jsou-li činnosti a související zdroje řízeny jako proces.
- Systémový přístup k managementu
Identifikování, porozumění a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systému přispívá k efektivnosti a účinnosti organizace při dosahování jejich cílů.
- Neustálé zlepšování
Neustálé zlepšování celkové výkonnosti organizace má být trvalým cílem organizace.
- Přístup k rozhodování zakládajícím se na faktech
Efektivní rozhodnutí jsou založena na analýze údajů a informací.
- Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy
Organizace a její dodavatelé jsou vzájemně závislí a jejich vzájemně prospěšný vztah zvyšuje jejich schopnost vytvářet hodnotu.
Vzhledem ke specifickým podmínkám VŠ, bylo rozhodnuto zavádět SMK postupně. Postup zavádění SMK na VŠB-TUO byl realizován jako:
- Pilotní projekt (2003-2004) – zavedení SMK včetně certifikace na FEI. FEI získala certifikát ISO 9001 jako první akademické pracoviště v ČR
- Aplikační projekty (2005-2007)
- 2005 – zavedení a následná certifikace SMK na FS, FAST a HGF
- 2006 – zavedení a následná certifikace SMK na EkF, FMMI a FBI
- 2007 – zavedení SMK v celouniverzitních útvarech (rektorát, vysokoškolské ústavy, celouniverzitně působící katedry a útvary) a následná certifikace VŠB-TUO jako celku
Jako certifikační orgán bylo vybráno CQS – Sdružení pro certifikaci systémů jakosti. První certifikát ISO 9001 pro VŠB-TUO jako celek s platností do 31.8.2010 byl vystaven na základě certifikačního auditu, který proběhl ve dnech 16.- 19. 7. 2007.
Na základě pozitivního výsledku dozorového auditu systému managementu kvality vedeného vůči požadavkům normy ČSN EN ISO 9001:2016, který proběhl ve dnech 26. – 27. 5. 2021, byl VŠB-TUO zachován certifikát ISO 9001 s platností do 12. 7. 2022. V průběhu platnosti certifikátu se musí univerzita každoročně podrobovat dozorovému auditu, který prověřuje, že systém managementu kvality je odpovídajícím způsobem udržován.
Vzhledem k tomu, že certifikační orgán CQS je členem mezinárodní sítě certifikačních orgánů IQNET, obdržela VŠB – Technická univerzita Ostrava spolu s certifikátem ISO 9001 vystaveným CQS i certifikát ISO 9001 vystavený IQNET.