Velmi často se na Centru transferu technologií setkáváme s pojmy aplikační a komerční potenciál. Ze zkušeností víme, že se tyto pojmy často zaměňují. Na první pohled se totiž může zdát, že se jedná o pojmy významově stejné, ve skutečnosti tomu tak ale není.
Aplikační potenciál ve stručnosti znamená, možnost využití předmětu v zájmové oblasti trhu. Oproti tomu, komerční potenciál nám ukazuje, zda má možnost být nová myšlenka/technologie zisková.
Má technologie aplikační potenciál? Jak to poznáme?
Tyto otázky by si měl položit každý vynálezce nebo pracovník výzkumu a vývoje. Jak již samo dvousloví napovídá, aplikační potenciál přináší odpovědi na možnost technického uplatnění vynálezu/řešení v praxi. Pod pojmem uplatnění, se tak skrývají výhody, které řešení posouvají do praxe.
Jaké otázky si můžeme položit pro stanovení aplikačního potenciálu:
Jak poznáme, že má technologie komerční potenciál?
Komerční potenciál je zjednodušeně řečeno, dalším stupněm aplikačního potenciálu. Posouzení komerčního potenciálu je zásadní pro určení životaschopnosti celé technologie. Životaschopností technologie jsou myšleny nejen výhody a varianty daného prototypu, jeho technická uplatnitelnost, trh pro který je technologie určena, ale také poptávka trhu po novém řešení, typ inovace, stupeň duševní ochrany, čas na dovývoj/úpravu jeho finální varianty, přidaná hodnota pro obchodního partnera nebo konečného zákazníka, konkurence a profitabilita nového produktu, softwaru či technologie.
Jak je vidět, stanovit komerční potenciál není snadná záležitost a proto je vždy nutné provést řádný průzkum trhu v oblasti struktury odvětví, ochrany duševního vlastnictví stávajících řešení, potenciálních zákazníků a konkurence. Provedený průzkum pak ukáže možnosti vstupu na trhu a „sílu“ nové technologie.
Jaké otázky si obecně pokládáme při stanovení komerčního potenciálu:
Tyto otázky jsou malou ukázkou přístupu k daným potenciálům. Neprezentují tedy všeobecné pravidlo k určení jednoho či druhého potenciálu.
Obr č.1 - Typ inovace (http://mecniques.com/, upravil Michal Mokroš)
Celkově tak můžeme říci, že i když technologie má aplikační potenciál (malý, střední či vysoký), nemusí mít komerční potenciál. Pokud identifikujeme aplikační potenciál, ale stupeň inovace nebude vysoký, nemusí to být zajímavé pro komerčního partnera. Proto je vždy nutné mít na mysli, že riziko uplatnění nefinální verze technologie leží na obchodním partnerovi, který musí posoudit, zda je typ inovace dostatečné velký pro zavedení na trh.
Zdroje: