Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Provozování kolejové přepravy sebou přináší mnoho úskalí. Jedním takovým úskalím je opotřebení vysokou zátěží vzniklou každodenním využíváním. Tato zátěž přináší u kolejové přepravy, respektive samotných kol vznik deformací a vytvoření plochých míst na nákolku (obvodové ploše, která je ve styku s kolejnicí). Vznik plochého místa zapříčiní rázy do samotných kolejí. Tyto rázy poškozují nejen koleje samotné, ale také konstrukci podvozku kolejového vozidla.  Tento problém je dnes již řešen různými principy převážně na bázi světelných systémů.

Tým doc. Nedomy si povšiml nejen problémů s elektromagnetickým rušením, které musí standardní systémy komplikovaně řešit, ale také cenového problému, jež sebou nese nákup velmi drahých světelných systémů. Zaměřil se na řešení těchto dvou klíčových slabin stávajících systémů a vyvinul systém na základě optických vláken který není ovlivněn elektromagnetickým rušením a také výrazně snižuje cenu takového řešení. Předběžný provoz realizovaný v depu ostravského podniku se zaměřil na funkčnost zařízení, kterou také prokázal. Celý detekční systém může snížit náklady na pořízení až o 70%, vždy záleží na konkrétním případě. Koncový zákazník pořízením této technologie sníží nejen náklady na opravy deformovaných kolejí, ale také sníží náklady na opravy kolejových vozidel vzniklých otřesy od plochých míst na kolech. VŠB-TUO tuto technologii přináší do tržního prostředí a nabízí tímto možnost obchodní spolupráce.

Stupeň ochrany duševního vlastnictví

  • technologie je chráněna patentem v ČR – 309233

Výsledek

  • úspěšná fáze PoC, poskytnutá licence

Komplexní systém klasifikace kol