Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Jazyk v reklamě

Anotace

Při výuce je pozornost věnována marketingové komunikaci, cílům a druhům reklamy, rovněž nejfrekventovanějším strategiím při stylizaci reklamního komunikátu, a to především s ohledem na cílovou skupinu (target group). Kromě jazyka a stylu reklamy jsou analyzovány i prostředky neverbální se zřetelem na variabilní reklamní nosiče. Součástí výuky jsou také otázky zneužití reklamy a obrany před působením reklamy. Budou diskutovány filmové dokumenty na téma reklamní manipulace a persvaze.
Osnova předmětu:
1. Reklamní diskurs jako součást marketingového komunikačního mixu.
2. Cíle a druhy reklamy, reklamní nosiče.
3. Etická samoregulace reklamy (Rada pro reklamu, Etický kodex reklamy) a právní regulace reklamy.
4. Gramatika reklamy I (prostředky spisovné).
5. Gramatika reklamy II (prostředky nespisovné).
6. Nonverbální prostředky v reklamním diskursu.
7. Reklamy zaměřené na nejmladší část populace.
8. Reklamy zaměřené na dospívající.
9. Reklamy zaměřené na ženy.
10. Reklamy zaměřené na muže.
11. Historický vývoj reklamy – prostředky verbální a nonverbální.
12. Historický vývoj reklamy – reklamní strategie.
13. Odborný styl a reklama.
14. Sociální reklamy.

Povinná literatura

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.
DE PELSMACKER, Patrick et al. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2003.
KŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. Praha: Grada Publishing, 2005.

Doporučená literatura

BRALCZYK, Jerzy. Język na sprzedaż. Gdańsk: GWP, 2004.
CLEMENTE, M. N. Slovník marketingu. Praha: Computer Press, 2004.
FREY, Petr. Marketingová komunikace. Praha: Management Press, 2005.
KLEINOVÁ, Naomi. Bez loga. Praha: Argo, 2005.
MONZEL, Monika. 99 tipů pro úspěšnější reklamu. Praha: Grada, 2009.
PAVLŮ, Dušan. Veletrhy a výstavy. Kultura, komunikace, multimedialita, marketing. Praha: Professional Publishing, 2009
SRPOVÁ, Hana. Knížka o reklamě. Ostrava: OU, 2008.
SRPOVÁ, Hana et al. (2007). Od informace k reklamě. Ostrava: OU, 2007.
TOMAN, Miloš. Intuitivní reklama. Praha: Management Press, 2006.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama. Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2007.
Časopisy: Marketing Magazine, Marketing & Media, Strategie.


Jazyk výuky čeština, čeština
Kód 121-0353
Zkratka JAREK
Název předmětu česky Jazyk v reklamě
Název předmětu anglicky Language in advertising
Garantující katedra Katedra ekonomické žurnalistiky
Garant předmětu doc. PhDr. Hana Srpová, CSc.