Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Autor: Jaromír Gargulák

Datace: 2006

Umístění: umístěná v exteriéru volně v trávníku před Novou aulou na zlomu terénu podél ul. 17. listopadu v Porubě

Provedení: bronzová plastika v nadživotní velikosti

 

VETŘELEC NA KOULI

Nápadně odhmotněná mužská postava Myslitele připomíná spíše hmyzí tělo s podstatným důrazem na končetiny, „hlavu“ a negativní prostor uvnitř těla. Je posazena na kouli, vynesené na krátkém krčku z plintu, tj. desky ukotvené v terénu, která je součástí plastiky. Podle autorova sdělení byla zadavatelem brněnská sekce mezinárodní firmy OHL ŽS, a. s.

Bronzová plastika Myslitel by mohla vyvolat souvislost s postavou téhož názvu, do níž se soustřeďuje kolotající vír postav v příbězích slavné Brány pekel od francouzského mistra Augusta Rodina. V sochařském zpracování bychom však kromě stejného materiálu žádnou souvislost mezi oběma díly nenašli. Gargulákovo rozměrné dílo se zařazuje do plejády autorových charakteristických bytostí, jejichž těla se vzdalují běžné empirické zkušenosti.

Těsně před realizací Myslitele vyšla v reprezentativním vydání objemná kniha kreseb Faces/Obličeje. Jako by chtěl autor připomenout, že vše má svou tvář – možná paradoxně i Myslitelova ruka či lukovitě stočený trup. Podobně jako je tvárný, ale v náročnosti zpracování současně zrádný vosk, tak i postava jako by v sobě nesla schopnost proměny. Ostatně autor ji občas označuje jako Vetřelce, což může asociovat i další významové souvislosti. Proměnlivost a reversibilita vláčných forem přechází z materiálu také do ideje sochy. Původní projekt počítal s jiným situováním postavy: měla se „vznášet“ posazena na zlaceném vrcholíku zploštělé koule, která bude zapuštěna do prstence zeleně. Změnilo se rovněž zamýšlené místo osazení, neboť autor projektoval umístění plastiky tak, aby se v pohledu promítala přímo do otevřeného patia před aulou. Koule však zůstala nepozlacena, zeleň se ani po letech nedoplnila a zamýšlená instalace sochy na místě tak zůstala s obnaženou spodní podpůrnou konstrukcí vlastně nedokončena.

01-Gargulak-01_5.DSC6794.jpg
Plastika Myslitel, fotografie Roman Polášek
Plastika Myslitel, fotografie Roman Polášek
Plastika Myslitel, fotografie Roman Polášek
Plastika Myslitel, fotografie Roman Polášek
Kresba Jaromíra Garguláka k plastice Myslitel, autorova představa o osazení do terénu, archiv Jaromíra Garguláka
Kresba Jaromíra Garguláka k plastice Myslitel, archiv autora

Jaromír Gargulák

(1958)

Dílo: Myslitel

Jaromír Gargulák se narodil, žije a pracuje v Brně. K sochařině se dostal prostřednictvím čistě technického, vysoce sofistikovaného technického oboru; vystudoval slévárenství na VUT Brno a z disciplin, které se zaměřují na přesné lití, přestoupil do sféry umělecké představivosti. Ani volná tvorba se však neobejde bez znalosti materiálů a citu pro jejich fyzikální – a nakonec i optické a haptické – vlastnosti. Pokud jde o prostorové objekty, sochař pracuje výhradně s kovem, a to technikou ztraceného vosku. Ve vosku také modeluje; tento materiál upřednostňuje pro tvárnost, splývavost, neboť tyto charakteristiky se přenášejí i do Gargulákova definitivního autorského rukopisu charakteristického pro jeho bronzy. Výchozí voskový model pokaždé zanikne, vytaví se z formy, a to je také důvod, proč každé dílo existuje pouze v jediném odlitku. Sochař pracuje v mosazi, žlutém a červeném bronzu, olovu a oceli.
Sochař také intenzivně kreslí, kresba – nejen sochařská – vyplňuje nesčetné listy plné fantaskních bytostí a objektů, spatřovaných zvnějšku i zevnitř. Podstatným motivem je tvář s okem nebo očima, které udržují divákovu pozornost, ale také nutí se dívat za zobrazené a hledat zašifrovaný význam. Už v rané tvorbě se autor intenzivně zabýval prázdným, tj. negativním prostorem uvnitř plastického těla. Gargulákovy plastiky jsou často tvarově i povrchovým zpracováním efektní, vizuálně bývají nápadné kontrasty leštěných a zdrsněných patinovaných povrchů.