Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Jan Václavík: Geometrické mozaiky

Autor: Jan Václavík

Datace: 1982

Umístění: v exteriéru na stěnách dělících vstupy do domu služeb v areálu kolejí VŠB-TUO na Studentské ulici v Porubě

Provedení: Tři geometricky abstraktní mozaiky z mramorových kamínků bílé a rezavé barvy (rozměr 300 x 670 cm)

 

HRA KRUHŮ SE ČTVERCI

Kamenná mozaika s dekorativním čistě geometrickým motivem od malíře Jana Václavíka zdobí vstupy do domu služeb v areálu porubských kolejí VŠB-TUO. Přísnou ortogonální architektonickou kompozici architektury budov kolejí oživuje hravá geometrická skladba mozaiky. Autor využil dva základní tvary kruhu a čtverce, s jejichž střídáním si vystačil na všech třech plochách. Jednotlivé části mozaiky vymezují vstupní dveře do budovy a dynamizují a ozvláštňují jinak nepříliš atraktivní prostor.  Malíř si pohrál s proměnami tvarů vytvořených dělením čtverců a kruhů, které nechal tvarově a barevně prolínat a vytvořil tak s pomocí pouze dvou základních prvků množství variant.

Veškerého účinku je dosaženo velmi jednoduchými prostředky pouze s pomocí dvou barev přírodního kamene a s využitím různých směrů kladení drobných obdélníkových kamenných dílků. Krémově bílá a rezavě hnědá barva kamene byla v harmonickém souladu s původní koncepcí barevnosti areálu kolejí v měkkých béžových a okrových tónech. Zvolená barevnost spojovala a podporovala vyznění všech prvků architektury kolejí.  Kromě fasád budov, dlažby a dalších stavebních prvků to byla i další výtvarná díla soustředěná v atriu kolejí, např. keramická fontána Jiřího Myszaka, dokončená v roce 1982 stejně jako Václavíkovy mozaiky.

Příjemné a nadčasové původní barevné řešení bylo bohužel při nedávných rekonstrukcích budov kolejí narušeno ostrými odstíny současných fasádních barev nanesených na polystyrenovém zateplovacím systému bez respektu k záměru původních autorů.

12_01_19-M.jpg
Geometrická mozaika, forografie Roman Polášek

Jan Václavík

(1941‒2001)

Dílo: Geometrické mozaiky

Jan Václavík byl ostravský rodák po celý život spjatý s Ostravou, malíř a pedagog. V letech 1962–1968 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze figurální malbu u Arnošta Paderlíka. Jeho díla se uplatnila ve veřejném prostoru, zejména mozaiky (mozaiky pro hotel Kalač v Novém Jičíně, 1980, polikliniku v Kopřivnici, 1987, či monumentální mozaika Hrdinství práce v Ostravě-Hrabůvce, 1985) a práce z betonu (Růst na sídlišti Šalamouna v Moravské Ostravě, 1971, Jaro 30. dubna v Moravské Ostravě, 1988 kombinace s mozaikou, nebo plastika Křídla, 1972 s Václavem Fridrichem). Velmi zajímavá je jeho tvorba na pomezí výtvarného díla a architektury (betonové autobusové zastávky v Ostravě-Kunčicích), kdy využívá zjednodušených tvarů a kompozic z geometrických prvků, se kterými souvisí i motiv mozaiky v areálu kolejí VŠB.

Přeskočit patičku