Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Autor: Lumír Čmerda

Datace: 1967 (1980)

Umístění: v interiéru v patře vstupní haly budovy rektorátu a fakult VŠB-TUO (1980)

Provedení: původně laminátový reliéf na fasádě Hornicko-geologické fakulty na Slezské Ostravě (1967), později vyřezávaný reliéf z javorového dřeva v budově rektorátu, průměr 115 cm

 

TĚŽBA UHLÍ POHLEDEM DUCHOVNÍHO

V roce 1967 byl na fasádu jedné z budov Hornicko-geologické fakulty Vysoké školy báňské v části Slezské Ostravy zvané Hladnov zavěšen nevelký laminátový reliéf představující emblém této fakulty. Jeho autor Lumír Čmerda (* 1930) byl roku 1954 vysvěcen na husitského kněze a patrně si myslel, že jím bude po celý život. Od dětství ale také dobře kreslil a výtvarnou činnost začal na přelomu 50. a 60. let 20. století zdokonalovat na večerních kurzech i usilovnou prací. Odejmutí státního souhlasu k výkonu duchovenského povolání v roce 1963 jej donutilo hledat si nové zaměstnání, které souhrou okolností našel v Parku kultury a oddechu města Ostravy – stal se jeho propagačním výtvarníkem. Z autodidakta se náhle začal klubat velmi slibný umělec, který byl brzy přijat do progresivní Tvůrčí skupiny Kontrast a posléze i do oficiálního Svazu československých výtvarných umělců. V roce zhotovení reliéfu pro Vysokou školu báňskou pak získal zaměstnání na Útvaru hlavního architekta města Ostravy.

Tvorba Lumíra Čmerdy pro architekturu je charakteristická tím, že jde převážně o rozpohybované, naivně stylizované dřevěné reliéfy. Emblém Hornicko-geologické fakulty měl však viset v exteriéru, a tak byl autor donucen ho vytvořit z materiálu odolnějšího povětrnostním vlivům – zvolil tehdy populární laminát. Jde patrně o jediného jeho dílo z tohoto materiálu. Nikdy s ním totiž nebyl spokojen. A tak se stalo, že při stěhování fakulty ze Slezské Ostravy do Poruby v roce 1980 odmítl jeho přenesení na novou budovu a navrhl, že za nabízenou částku, kterou by vynaložil na přesun díla, zhotoví nový reliéf se stejným námětem, a to z materiálu, jenž je mu bližší – ze dřeva. Nový emblém byl následně zavěšen v patře vestibulu budovy rektorátu a fakult na ulici 17. listopadu, kde jej nalezneme dodnes.

A jak se stane, že husitský farář dostane zakázku na reliéf se vztahem k těžbě uhlí? Lumír Čmerda si za život vyzkoušel více, než na něj bylo zatím prozrazeno. Už z principu, že se rozhodl pro kněžskou dráhu, byl pro režim osobou přinejmenším podezřelou. Po studiích tedy nenarukoval k vojsku, ale byl odveden k pomocným technickým praporům a fáral na karvinských dolech. Tuto nucenou činnost pak mohl v dané tematice zúročit. Nebyl by to však Čmerda, aby si do díla nepřidal něco svého – jistou dávku vlastivědy a duchovní nádech. Na první pohled vidíme na reliéfu těžní věž s dolem, sbíječku, kolesové rypadlo, ale také malé postavičky dělníků s tradičním nářadím, podzemní kolejnici a vrátek – tedy kus historie hornického řemesla. Na pozadí šachty se rýsuje dokonce trilobit – pamětník prehistorie naší země. Kruhové útvary napravo jsou poněkud zastřené, ale zjevně jsou v kompozičním souladu s celkovým tvarem díla. Kruh jako dokonalý geometrický tvar tedy reliéfu vévodí. A se znalostí dalších Čmerdových prací nám jistě alespoň jeden z nich připomene pecen chleba – odkazující nejen k obživě, kterou každá práce přináší, ale symbolizující též tělo Kristovo přijímané v eucharistii: „Já jsem chléb života. Kdo přichází ke mně, nikdy nebude hladovět.“ (Jan 6,35) Lumír Čmerda říká tomuto reliéfu Krajíc země.

06-Cmerda-01-3-M.jpg
Emblém HGF, fotografie Roman Polášek
Detail emblému HGF s pracujícími horníky, fotografie Roman Polášek
Model emblému HGF, fotografie z archivu Lumíra Čmerdy

Lumír Čmerda

(*1930)

Dílo: Emblém Hornicko-geologické fakulty / Krajíc země

Lumír Čmerda se narodil roku 1930 v Plzni. Studia absolvoval na Husově československé bohoslovecké fakultě v Praze v roce 1954 a stal se knězem Církve československé husitské. Téhož roku odešel s manželkou na její farářské místo ve Vratimově a sám nastoupil vojenskou službu u pomocných technických praporů v karvinských uhelných dolech. Poté byl farářem na několika místech na Ostravsku, ale roku 1963 byl zbaven státního souhlasu k výkonu duchovenského povolání. Dosavadní výtvarný koníček se mu stává zdrojem obživy – v letech 1964–1967 byl propagačním výtvarníkem Parku kultury a oddechu města Ostravy, 1967–1970 pracovníkem Útvaru hlavního architekta města Ostravy. Od roku 1964 byl členem Tvůrčí skupiny Kontrast, 1967 Svazu československých výtvarných umělců. Roku 1973 se z existenčních důvodů odstěhoval do Prahy, ale svým dílem pro architekturu dále do oblasti Ostravska zasahuje. Kromě desítek dřevěných reliéfů je také autorem řady knižních ilustrací, kterým se věnuje po roce 1989 především.