Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Autor: Rudolf Svoboda (architektonická spolupráce: Zdeněk Strnadel)

Datace: 1973 soutěž a výběrové řízení, 1977 kolaudace, 1978 instalováno

Umístění: v exteriéru vedle cesty mezi rektorátní budovou a kruhovou budovou poslucháren v porubském areálu VŠB-TUO

Provedení: volná plastika z nerezové oceli, vysoká 460 cm, usazená na betonovém podstavci

NECHŤ JE VIDĚT I V NOCI!

 

Téměř futuristická postava hutníka a zároveň experimentátora se ze všech dostupných stran pohledově uplatňuje výraznými profily i materiálem zpracovaným do vysokého lesku.  Hutníkovy ruce splývají s nástrojem a dotykem s fantaskním objektem, jehož hrot míří k obloze, se mění v sršatý paprsek.

Soutěže na druhé klíčové sochařské dílo v exteriéru VŠB se koncem roku 1973 zúčastnili kromě dvou regionálních sochařů (Václav Uruba, Václav Fidrich) dva mimoostravští umělci (uherskohradišťský František Heinz a pražský Rudolf Svoboda). Práce byla přidělena R. Svobodovi roku 1975. (V roce 1974 získal státní vyznamenání Za vynikající práci a to tehdy nepochybně hrálo roli také v přidělování významných společenských zakázek.) Po ústředním Gajdově reliéfu Prométheus / Rozmach vědy, techniky a civilizace se jednalo o druhé dílo, které na něj mělo ideově navazovat a vystihnout poslání prvního vysokého technického učení v Ostravě, což naznačovaly i původní alternativní názvy Nová doba nebo Nový věk. (Toto pojmenování zůstalo nakonec v r. 1981 Svobodově frýdeckomístecké plastice.) Oproti abstraktnímu Gajdovu dílu ve vstupu do rektorátu zvolil Svoboda kompozici s čitelnou postavou, „futuristicky“ rozpohybovanou, jejíž strojové ruce splývají s fantaskním technickým objektem.
V archivních materiálech čteme dokonce požadavek, aby se dílo „uplatnilo i za tmy“. Ať už šlo o původní autorovu myšlenku nebo následnou snahu vyhovět doporučení, materiálový efekt v podobě leštěného kovu podtrhl formu a nakonec dal plastice vyniknout i na méně exponovaném místě vedle kruhové posluchárny. Při konečném schvalování díla umělecká komise velmi ocenila „výchovnou myšlenku“, neboť „… poslání práce je vyjádřeno na úrovni současného trendu vědecko-technického rozvoje“ (1977). Zdá se, že v době už pokročilé normalizace komise tolerovala formu, vzdalující se popisnému a oslavnému ztvárnění postavy dělníka, která téměř stereotypně figurovala v pracovních námětech. Porubská socha zřejmě podnítila vznik několika podobně utvářených plastik s postavami, dotýkajícími se různým způsobem vesmíru a výdobytků vědy (např. Návrat z vesmíru z roku 1979, původně v Praze, dnes v Plzni, nebo již zmíněná Nová doba s letící figurou ve Frýdku-Místku.)

03-Svoboda-01-Novy-vek.jpg
Práce, fotografie Roman Polášek
Plastika Práce, fotografie Jakub Ivánek
Plastika Práce, fotografie Roman Polášek
Detail plastiky Práce, fotografie Jakub Ivánek
Socha v prostoru vedle kruhové posluchárny, 1984, fotografie archiv GVUO, Jana Číhalová
Archivní fotografie plastiky Práce, archiv VŠB-TUO
Rudolf Svoboda: Práce, 1984, dokumentace GVUO, fotografie Jana Číhalová
Model plastiky, reprodukce Výtvarná kultura 1977, č. 6

Rudolf Svoboda

(1924–1994)

Dílo: Práce

Rudolf Svoboda studoval v letech 1946–1951 na pražské Akademii výtvarných umění u Karla Pokorného a 1947–1948 také na Akademii v Záhřebu. Do poloviny 50. let působil jako asistent K. Pokorného, poté se věnoval samostatné tvorbě. Stal se zasloužilým i národním (1988) umělcem, byl členem Svazu československých výtvarných umělců, Umělecké besedy a tvůrčí skupiny Říjen. Jeho díla z kovu, kamene i betonu jsou součástí veřejného prostoru v řadě českých a moravských měst. Je jich přes čtyřicet. Z významných realizací kromě ostravské v areálu VŠB-TU: fontána v rajském dvoře Jiřského kláštera na území Pražského hradu (1969, spolu s Vladimírem Janouškem) a v témž prostoru kinetický časostroj na věži Mihulka (1982), bronzový a žulový Památník čs. - sovětského přátelství v Plzni (1981), Nová doba ve Frýdku-Místku (1981), hodiny před stanicí metra Florenc (1985) aj. V Ostravě se představil výstavou na Černé louce spolu s malířem Josefem Pecou v roce 1965.

Sochař se dobře vyrovnával s městským prostorem a koordinoval svá díla s architekturou. Byla mu blízká témata, v nichž rozvinul pohyb, aniž by prvoplánově popisoval. Tematicky se dotkl fyzického i duchovního letu-vzletu (Ikaros, Návrat z Kosmu, Nová doba…), svobody, mateřství, napojil se na humanistické kořeny evropského sochařství (řecká plastika, Michelangelo, Brancusi, Arp…). Přísně stylizovanou formou se soustředil na výraz, aniž by překročil hranici nefigurativního projevu (Harlekýn a Smrt, Žonglér, díla burcující proti válce a genocidě – Genocida, 1963; reliéf Zeď, Alžír). Perfektně opracovaný kov formálně podpořil témata dotýkající se sféry technického a civilizačního pokroku, jak je tomu právě u plastiky v Ostravě-Porubě.