Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Autor: Jindřich Wielgus

Datace: 1981

Umístění: v interiéru ve vstupních prostorách jednotlivých bloků studentských kolejí VŠB-TUO v Ostravě-Porubě)

Provedení: nízké reliéfy vyřezávané na dřevěných deskách

blok C – Mládí 98 x 90 cm a Lidová píseň 98 x 180 cm; mořené dřevo; značeno na levé desce v levém horním rohu ve vyrytém kruhu JW
blok D – Horníci/Práce, 152 x 295 cm; mořené dřevo; značeno v levém horním rohu ve vyrytém kruhu JW
blok E – Láska, 97 x 180 cm a Rodina 97 x 90 cm; dřevo bez moření; značeno 1) na pravé desce v levém horním rohu ve vyrytém kruhu JW, 2) na levé desce dole uprostřed vyryto vrapováním ve struktuře reliéfu JW 

ZTRACENI V DLOUHÉM KORIDORU

Trojice nízkých reliéfů s figurální kompozicí zahrnuje fáze života odvíjejícího se od mládí, přes práci k harmonické rodině. V levé části dvojreliéfu Mládí a Lidová píseň je zobrazen akt dívky zasněně vzhlížející ke slunci, v pravé části sedí proti sobě v profilu dvojice jinocha-pištce a dívky zakusující se do jablka. Reliéf Horníci/Práce postihuje dvojici mužů pracujících v dole; levý horník polosedě nabírá lopatou uhlí, postava vpravo pololeže dobývá uhlí sbíječkou. Poslední dvojreliéf Rodina a Láska zůstal oproti předchozím deskám bez polychromie. Část vlevo zachycuje k sobě se přiklánějící dvojici mužského a ženského aktu, pravá deska sedící matku s dítětem.

Po nepříliš šťastných pokusech o nefigurativní tvorbu (patří k nim i Stéla z let 1966–1967 ve vstupním nádvoří kolejí VŠB, ve spolupráci s Janem Kudláčkem) se Wielgus vrací k poctivě modelované lidské postavě. K této vrstvě se řadí i dřevěné reliéfy, z nichž pět našlo místo rovněž ve vstupních vestibulech na sebe napojených kolejních budov VŠB.  V osmdesátých letech autor vychází z dřívějších jistot, především ve vztahu k lidskému tělu. Postavy, zejména ženy na jeho dřevěných obrazech, jsou většinou modelovány v nízkém reliéfu (bas-reliéfu). Stínové efekty v ostře podřezávaných obrysových liniích však vyvolávají na příslušných místech iluzi vysokého reliéfu (haut-reliéfu) a hlubšího prostoru, než je ve hmotě řezby.
Takto jsou zpracovány i reliéfy v prostorách studentských kolejí. Všechny mají podobný celkový formát, jen v reliéfu Horníci/Práce jsou obě desky spojeny do jednoho obrazového celku. Jinak další dvojreliéfy s intimnějšími náměty, Mládí s Lidovou písní a RodinaLáskou, jsou složeny ze dvou oddělených částí, sladěných ve formátu 2:1. Všechny tři celky jsou umístěny na bílém pozadí a sjednoceny v jednoduchých neprofilovaných rámech. Přestože od sebe vzdáleny propojovacími chodbami, navazují na sebe námětem, který patří do schémat socialistického realismu: šťastné a nadějné mládí, práce a rodina jsou chápány jako perspektiva socialistické společnosti.  V období normalizace však autor vyžadovaný ideový směr nenaplnil formálním zpracováním. Pomíjí detailní popis, utváří tělo ve scelených oblinách a spojení postav – vyjma pracovního námětu – lyrizuje. V hudebním námětu se poetická stránka zesiluje ještě mořením s akcentem rudého slunce a jablka. Zdá se, že v pořadí poslednímu reliéfu se už z nějakého důvodu barevného zpracování nedostalo. Zasněná dívčí postava, matka s dítětem nebo motiv hudby se ve Wielgusově tvorbě opakují. Podobné reliéfní desky bychom našli např. v Galerii hlavního města Prahy, kde Matka s dítětem nebo Píseň o růži jsou genetickými předchůdci porubských prací. Stejně tak Zdravé životní prostředí (1986) v sousedním areálu Fakultní nemocnice opakuje v plné objemové formě spojení matky s děckem v kamenném sousoší.

10_01.jpg
Reliéfy Mládí a Lidová píseň, fotografie Roman Polášek
Reliéfy Láska a Rodina, fotografie Roman Polášek
 Reliéf Horníci (Práce), fotografie Roman Polášek

Jindřich Wielgus

(1910-1998)

Dílo: Stéla

Mládí, Lidová píseň, Horníci/Práce, Láska, Rodina

Studoval na Akademii výtvarných umění v sochařském ateliéru Karla Dvořáka (1931–1934) a v medailérské speciálce Otakara Španiela, který se věnoval také kresbě, grafice a ilustracím. U svých pražských učitelů se setkal s velkodechým idealizujícím realismem myslbekovské a lyrismem štursovské tradice. Poznal antiku i renesanci, sochu harmonicky komponovanou, logicky stavěnou a pevně modelovanou. Z klasického sochařství pochopil také princip monumentality, jenž nespočívá v měřítku, nýbrž v utváření sochy. Během studijního pobytu v Římě dokonce v roce 1938 vystavoval.

Díky podstatné části svého díla je Wielgus považován za regionálního autora svázaného bytostně s Ostravskem, přestože převážnou část života – od studií až do smrti – strávil v Praze. Na Ostravsko se však opakovaně vracel, a to jak tematicky, tak fyzicky. Byl členem Moravského sdružení výtvarných umělců, spolupracoval s moravskými umělci žijícími v Praze a soustředěnými ve spolku Aleš, v ostravském Domě umění opakovaně vystavoval. A tak jako v Praze patřil ke generaci sochařů, kteří se zapsali do českých dějin umění (Karel Hladík, Alois Sopr, Jan Kavan či Ladislav Zívr), ve svém rodném kraji se setkával se sochařskými vrstevníky, kteří naopak region neopustili (Antonín Ivanský nebo Karel Vávra). Podstatné bylo patrně i setkání se starším Augustinem Handzelem, s nímž sdílel nepatetické, ale monumentální sochařské ztvárnění těžce pracujícího muže. Wielgusovy sochy můžeme najít v Ostravě, Opavě, Havířově, Orlové, Karviné nebo Frýdku-Místku. Pracující a sociálně určený člověk, jakým je např. ikonický Havíř s kvádrem (1942–1945), však nebyl jediným tématem jeho tvorby; v jeho portfoliu nalezneme rovněž mnohokrát ztvárněnou ženskou postavu – tu v plných barokizujících tvarech, jindy zase subtilnější s lyrickým přídechem. Stejně jako u jiných umělců, kteří pracovali v padesátých a šedesátých letech, se otisklo u Wielguse poznání tvorby Henryho Moorea. Volně se mu přiblížil v sousoší sedící dvojice Podvečer (1963) na porubské Hlavní třídě, které patří k jeho nejlepším výkonům pro městský exteriér.