Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Autor: Vladislav Gajda 

Datace: 1968–1972

Umístění: interiér hlavního vestibulu budovy rektorátu VŠB-TUO

Provedení: pískovcový reliéf o rozměrech 240 x 1400 cm

GEOLOGICKÝ ŘEZ ČESKOSLOVENSKÉ ČÁSTI HORNOSLEZSKÉ PÁNVE V UMĚLECKÉM POJETÍ

Pískovcový reliéf Uhlí a železo / Zrod uhlí je součástí monumentální instalace celkem tří Gajdových výtvarných děl, která doplňují architekturu hlavního vstupu do budovy rektorátu VŠB-TUO (podrobněji viz Prométheus/Rozmach vědy, techniky a civilizace). Rozměrný pískovcový reliéf myšlenkově navazuje na bronzová prométheovská křídla nad vstupem do budovy. Konkrétněji se však dotýká „zrození uhlí“, které na přelomu 30. a 40. let 20. století poeticky ztvárnil pro tehdejší budovu ředitelství Severní dráhy Gajdův učitel Jan Lauda.

V 60. i 70. letech zpracoval Vladislav Gajda pro veřejný prostor řadu sochařských projektů, které těžily z přirozených fyzikálních i optických vlastností materiálu. Sám upřednostňoval práci v kameni metodou taille-directe, tj. přímého dotyku s materiálem – kámen, nejtvrdší žulu a diorit nevyjímaje, mu byl nejbližším materiálem. Struktura kvádru často souzněla se zamýšleným tvarem, průnikem do jeho jádra a způsobem povrchového zpracování. Na rozměrných realizacích používal často metodu opracování pískovce do reliéfu tryskáním. Do této kategorie patří i Uhlí a železo. Z hladkého pozadí pískovcových desek vystupuje stylizovaný obraz zemského jádra, v němž vře magma; tuto část lze vnímat jako aluzi na proces těžby a zpracování rudy. Disk se protíná s diagonálou podzemí, v němž se z pravegetace tvořily uhelné vrstvy. V obou útvarech kontrastují stylizované hladké plochy s těkajícími, nervně rozrušenými až hrubě zvrásněnými strukturami. Tvarosloví reliéfní stěny je vedeno myšlenkou stálosti a proměny, jimiž prochází milióny let ve věku Země i „krátká“ staletí lidské činorodosti.

Gajda si pro detail reliéfu vytvořil množství studijních kreseb od realistických ilustrací prehistorických rostlin a živočichů až po jejich imaginární prolnutí v abstraktním víru zobrazujícím „horotvorné procesy“. Ke kresbám se zachoval i třístránkový rukopis, ve kterém sochař podrobně popisuje zobrazované děje, a to na překvapivě vysoké odborné úrovni. Ve dvou větách na okraji jednoho z papírů autor ve zkratce vyjádřil obsah obou částí svého díla: „Pánev symbolizuje jednotu všech přírodních sil. Oheň, nositel energie a života, přináší Prométheus.“ Autor zamýšlel v reliéfu znázornit „geologický řez československé části Hornoslezské pánve“ v uměleckém pojetí. „Generalizovány byly mocnosti vrstev a tektonické prvky, a to proto, aby celý profil byl čitelný na tak velké ploše. Profil tedy zachycuje jeden z nejlépe známých hlubinných geologických řezů měřených dlouholetou intenzivní hornickou činností a rozsáhlým geologickým průzkumem minulých let. Přesto nechci na tomto reliéfu ukázat jen realisticky (až naturalisticky zachycený) zobrazený geologický řez, zachycující na západě podložní vrstvy neproduktivního karbonu, pole uhlonosné ostravské a karvinské souvrství svrchního karbonu s mladotřetihorním překryvem. Jde o to, zachytit na tomto příkladu jednu z etap vývoje planetární kůry v určitém prostoru, času a jejich dialektické souvislosti.“

Je zřejmé, že před vytvořením definitivního návrhu a jeho převedením do kamene se sochař pečlivě seznámil nejen s geologickými procesy, ale i s prvky organického života. Tyto prvky zobrazuje v různých měřítcích. Zkameněliny můžeme vidět ve skutečné velikosti, zatímco „mikroskopické zbytky rostlinných pletiv, pylů a spór tvořících uhelnou hmotu jsou mnohonásobně zvětšeny“. Ve zkratce reliéf zachycuje vývoj zemské kůry a s ním i vznik zdrojů nerostných surovin využívaných v průmyslu. Jak už bylo zmíněno, monumentální pískovcové reliéfní stěny Vladislav Gajda s oblibou opracovával tryskáním, které prováděl sám v ateliéru v bývalém zámeckém parku v Ostravě-Třebovicích. Do této skupiny Gajdových prací patří i Uhlí a železo. Všechny výše popsané motivy zkamenělých rostlin a živočichů vytvořil v pískovcových deskách právě tímto způsobem.

02-Gajda01-Uhli-a-zelezo.jpg
Reliéf Zrození uhlí, fotografie Roman Polášek
 Reliéf Zrození uhlí, fotografie Roman Polášek
Reliéf Zrození uhlí, fotografie Roman Polášek
Skica k reliéfu Zrození uhlí s využitím motivu pro medaile VŠB, archiv Vladislava Gajdy
Skica k reliéfu Zrození uhlí, archiv Vladislava Gajdy
Skica k reliéfu Zrození uhlí, archiv Vladislava Gajdy
Pískovcový model reliéfu Zrození uhlí, fotografie z archivu Vladislava Gajdy
Interiér vstupní haly rektorátu VŠB, 70. léta 20. století, fotografie archiv VŠB-TUO
 Interier vstupní haly rektorátu s reliéfem Zrození uhlí, fotografie z archivu VŠB-TUO
Studijní kresba detailu reliéfu Zrození uhlí, archiv Vladislava Gajdy

Vladislav Gajda

(1925–2010)

Díla: Prométheus/Rozmach vědy, techniky a civilizace

Zrození uhlí

Zrození železa

Vladislav Gajda se vyučil kamenosochařem na Státní průmyslové škole sochařské a kamenické v Hořicích (1945–1949) a dále studoval na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Jana Laudy (1949–1954). Po celý život žil a pracoval v Ostravě. Soustředil se především na volnou monumentální tvorbu a na spojení sochařského objektu s archi­tekturou. Významná je jeho spolupráce s architekty, zejména s Ivo Klimešem.  Zvoleným tvaroslovím respektoval prostorové dispozice, potřebu výrazu i obsah sdělení. Takto obsáhl formální škálu od realistické polohy (Dobývání uhlí, Slezská Ostrava, 1959) k poloze nefigu­rativní (Hřbitovní stéla, Ústřední hřbitov Slezská Ostrava, 1959–1971; Prométheus/Rozmach vědy, techniky a civilizace, průčelí budovy rektorátu VŠB-Technické univerzity v Ostravě-Porubě, 1968–1973; Kamenná stěna, stanice metra Kačerov, Praha, 1972–1973, ad.). V roce 1964 navštívil spolu s dalšími československými umělci ateliér britského sochaře Henryho Moora, což jej výrazně motivovalo k redukci konkrétního detailu.