Pokud se v rámci svého studia nebo práce na univerzitě setkáte s nevhodným chováním nebo diskriminací a nevíte si rady, jakým způsobem nepříjemnou situaci vyřešit, můžete se obrátit na ombudsosoby univerzity.

Informace o postavení, činnosti, právech a povinnostech ombudsosoby na VŠB-TUO a stanovení pravidel pro podávání a vyřizování podnětů naleznete v dokumentu TUO_LEG_25_003 Postavení ombudsosoby v rámci VŠB-TUO.

V čem Vám může pomoci?

  • pokud nedokážete vyřešit situaci vlastními silami, můžete se na ni obrátit,
  • pomůže objektivně a nezávisle nahlédnout na problém,
  • přispívá k efektivnějšímu řešení konfliktů a problémů na univerzitě a zprostředkovává komunikaci mezi vedením univerzity, vyučujícími a studenty a studentkami či zaměstnanci a zaměstnankyněmi a jejich nadřízenými,
  • zasahuje proti nečinnosti a snaží se urovnávat konfliktní situace mezi zaměstnanci a zaměstnankyněmi, mezi zaměstnanci a zaměstnankyněmi a studenty a studentkami a mezi studenty a studentkami navzájem,
  • může upozornit na protiprávní nebo protidemokratické chování vyučujících a jiných univerzitních orgánů,
  • předkládá vedení univerzity možné návrhy zlepšení a výstupy, které přispívají k dobrému fungování univerzity,
  • na základě svých zjištění může iniciovat změny ve vnitřních předpisech, dokumentech a procesech.

Jaká je role ombudsosoby?

  • Poradce/poradkyně – poskytuje poradenství v oblasti nevhodného chování, diskriminace a dalších negativních jevů, pokud problém nemůže vyřešit, nasměruje vás na kompetentní osobu nebo univerzitní orgán.
  • Mediátor/ mediátorka – pomáhá nalézt řešení v dané situaci a koordinuje komunikaci mezi oběma stranami konfliktu.
  • Preventista/preventistka – identifikuje potenciální problematické chování a navrhuje opatření vhodná pro jeho eliminaci.

Prostřednictvím e-mailu si lze v případě potřeby domluvit i osobní konzultaci.