Pokud se v rámci svého studia nebo práce na univerzitě setkáte s nevhodným chováním nebo diskriminací a nevíte si rady, jakým způsobem nepříjemnou situaci vyřešit, můžete se obrátit na ombudsosoby univerzity.
Informace o postavení, činnosti, právech a povinnostech ombudsosoby na VŠB-TUO a stanovení pravidel pro podávání a vyřizování podnětů naleznete v dokumentu TUO_LEG_25_003 Postavení ombudsosoby v rámci VŠB-TUO.
V čem Vám může pomoci?
- pokud nedokážete vyřešit situaci vlastními silami, můžete se na ni obrátit,
- pomůže objektivně a nezávisle nahlédnout na problém,
- přispívá k efektivnějšímu řešení konfliktů a problémů na univerzitě a zprostředkovává komunikaci mezi vedením univerzity, vyučujícími a studenty a studentkami či zaměstnanci a zaměstnankyněmi a jejich nadřízenými,
- zasahuje proti nečinnosti a snaží se urovnávat konfliktní situace mezi zaměstnanci a zaměstnankyněmi, mezi zaměstnanci a zaměstnankyněmi a studenty a studentkami a mezi studenty a studentkami navzájem,
- může upozornit na protiprávní nebo protidemokratické chování vyučujících a jiných univerzitních orgánů,
- předkládá vedení univerzity možné návrhy zlepšení a výstupy, které přispívají k dobrému fungování univerzity,
- na základě svých zjištění může iniciovat změny ve vnitřních předpisech, dokumentech a procesech.
Jaká je role ombudsosoby?
- Poradce/poradkyně – poskytuje poradenství v oblasti nevhodného chování, diskriminace a dalších negativních jevů, pokud problém nemůže vyřešit, nasměruje vás na kompetentní osobu nebo univerzitní orgán.
- Mediátor/ mediátorka – pomáhá nalézt řešení v dané situaci a koordinuje komunikaci mezi oběma stranami konfliktu.
- Preventista/preventistka – identifikuje potenciální problematické chování a navrhuje opatření vhodná pro jeho eliminaci.
Prostřednictvím e-mailu si lze v případě potřeby domluvit i osobní konzultaci.