Course Unit Code | 637-3024/02 |
---|
Number of ECTS Credits Allocated | 5 ECTS credits |
---|
Type of Course Unit * | Choice-compulsory type B |
---|
Level of Course Unit * | Second Cycle |
---|
Year of Study * | Second Year |
---|
Semester when the Course Unit is delivered | Winter Semester |
---|
Mode of Delivery | Face-to-face |
---|
Language of Instruction | Czech |
---|
Prerequisites and Co-Requisites | Course succeeds to compulsory courses of previous semester |
---|
Name of Lecturer(s) | Personal ID | Name |
---|
| LOS35 | doc. Dr. Ing. Monika Losertová |
Summary |
---|
|
Learning Outcomes of the Course Unit |
---|
student will be able to
- define and explain processes and reactions of materials and living cells;
- evaluate materials and coatings in the context of special requirements of biomedicine;
- search, analyze and critically evaluate knowledge found in professional bibliography |
Course Contents |
---|
Předmět není vyučován v angličtině
- Introduction - review of classes of applied material systems and possible reactions with living tissues.Information resource.
- Theory of toxicity. |
Recommended or Required Reading |
---|
Required Reading: |
---|
[1] DEE, K.C., D.A. PULEO and R. BIZIOS. Tissue-Biomaterial Interactions. An Introduction to. New Jersey: Wiley-Liss. 2002. ISBN 0-471-25394-4.
[2] AGRAWAL, C. M. et al. Introduction to Biomaterials: Basic Theory with Engineering Applications (Cambridge Texts in Biomedical Engineering), Cambridge university press. p. 48-73, 295-340 ISBN: 978-0521116909
[3] OSHIDA, Y. Bioscience and Bioengineering of Titanium Materials. 2nd edition. Elsevier, 2013, pp.139-260, ISBN: 978-0444626257
[4] ALBERTS, B. et al. Molecular Biology of the Cell, 5th Edition, Garland Science 2009. 1728 p. ISBN: 978-0815341055
[5] Regulation EC 1272/2008
[6] Regulation EC 726/2004
[7] Regulation 540/95 (31995R0540) |
[1] LOSERTOVÁ, M. Reakce organismu s materiály. Syllaby přednášek, 2016.
[2] DEE, K.C., D.A. PULEO and R. BIZIOS. Tissue-Biomaterial Interactions. An Introduction to. New Jersey: Wiley-Liss. 2002. ISBN 0-471-25394-4.
[3] STRNADOVÁ, V., A. SVOBODNÍK a F. KŘEPELKA. Úvod do metodiky klinického hodnocení léčivých přípravků. Praha: Grada 2007. ISBN 978-80-247-1917-7.
[4] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16.prosince 2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006.
[5] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 726/2004 (32004R0726), kterým se stanoví postupy Společenství pro registraci humánních a veterinárních léčivých přípravků a dozor nad nimi a kterým se zřizuje Evropská agentura pro léčivé přípravky. |
Recommended Reading: |
---|
[1] Résumés des communications. 86e Réunion annuelle de la Société francaise de chirurgie orthopédique et traumatologie. Revue de chirurgie orthopédique et traumatologique. 2011 97S, S248—S358
[2] LANZA, R. LANGER, R., VACANTI, J.P. Principles of Tissue Engineering 4 edition Academic Press; 2013, 1936 p. ISBN-13: 978-0123983589 |
[1] ALBERTS, B. a kol. Základy buněčné biologie - Úvod do molekulární biologie buňky, 2.vydání, Espero Publishing, 2005. ISBN 80-902906-2-0.
[2] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/20/ES ze dne 4. dubna 2001 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se uplatňování správné klinické praxe při provádění klinických hodnocení humánních léčivých přípravků.
[3] Nařízení Komise (ES) č. 540/95 (31995R0540), kterým se stanoví způsob hlášení podezření na neočekávané nežádoucí účinky humánních nebo veterinárních léčivých přípravků registrovaných podle ustanovení nařízení Rady (EHS) č. 2309/93, které nejsou závažné, ať jsou zjištěny ve Společenství, nebo ve třetí zemi.
[4] Zákon č. 350/2011 Sb. o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů.
[5]Zákon č. 362/2004 Sb. o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. |
Planned learning activities and teaching methods |
---|
Lectures, Experimental work in labs, Project work, Other activities |
Assesment methods and criteria |
---|
Task Title | Task Type | Maximum Number of Points (Act. for Subtasks) | Minimum Number of Points for Task Passing |
---|
Credit and Examination | Credit and Examination | 100 (100) | 51 |
Credit | Credit | 45 | 25 |
Examination | Examination | 55 | 20 |