Course Unit Code | 637-3023/02 |
---|
Number of ECTS Credits Allocated | 4 ECTS credits |
---|
Type of Course Unit * | Compulsory |
---|
Level of Course Unit * | Second Cycle |
---|
Year of Study * | First Year |
---|
Semester when the Course Unit is delivered | Summer Semester |
---|
Mode of Delivery | Face-to-face |
---|
Language of Instruction | Czech |
---|
Prerequisites and Co-Requisites | Course succeeds to compulsory courses of previous semester |
---|
Name of Lecturer(s) | Personal ID | Name |
---|
| LOS35 | doc. Dr. Ing. Monika Losertová |
Summary |
---|
|
Learning Outcomes of the Course Unit |
---|
Student bude schopen- vybrat návrh konstrukce zdravotnických prostředků;- vybrat vhodnou technologii výroby;- sestavit technologický postup;- sestavit kontrolní postup. |
Course Contents |
---|
Není vyučováno v angličtině.
1. Základní přehled technologií a požadavků na konstrukci a design zdravotnických prostředků.
2. Požadavky na konstrukci zdravotnických prostředků. Používané materiály.
|
Recommended or Required Reading |
---|
Required Reading: |
---|
[1] AMIRAM, D. and E. KIMMELMAN. The FDA and Worldwide Quality System Requirements Guidebook for Medical Devices, 2nd Edition. ISBN-13: 978-0873897402
[2] AGRAWAL, C. M. et al. Introduction to Biomaterials: Basic Theory with Engineering Applications (Cambridge Texts in Biomedical Engineering), Cambridge university press. p. 282-294. ISBN-13: 978-0521116909
[3] OSHIDA, Y. Bioscience and Bioengineering of Titanium Materials. 2nd edition. Elsevier 2013, p.303-332. ISBN 978-0444626257
[4] TRAUMAN, K. A. The FDA and Worldwide Quality System Requirements Guidebook for Medical Devices. ISBN-13: 978-0873897402 |
[1] LOSERTOVÁ, M. Design a technologie zdravotnických prostředků. Studijní opora. Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2016.
[2] AMIRAM, D. and E. KIMMELMAN. The FDA and Worldwide Quality System Requirements Guidebook for Medical Devices, 2nd Edition. ISBN-13: 978-0873897402
[3] DE VOS, P. Příručka pro technology: Obrobitelnost. MM Spektrum, 12, 2011, s.58 Online na: http://www.mmspektrum.com /clanek/prirucka-pro-technology-obrobitelnost.html
[4] HOMOLKA, F. Použití technických norem ve zdravotnictví - oblast zkušebnictví a působnosti EZÚ Praha. Praha: FBMI ČVUT, 2007. CDROM nebo online na http://docplayer.cz/25412-Pouziti-technickych-norem-ve-zdravotnictvi-oblast-zkusebnictvi-a-pusobnosti-ezu-praha-ing-frantisek-homolka.html
[5]AGRAWAL, C. M. et al. Introduction to Biomaterials: Basic Theory with Engineering Applications (Cambridge Texts in Biomedical Engineering), Cambridge university press. ISBN-13: 978-0521116909 |
Recommended Reading: |
---|
[1] SELIGSON, D. et al. External Fixation in Orthopedic Traumatology. Springer, 2012, ISBN-13: 978-1447121992
[2] KURTZ, S. M. PEEK. Biomaterial Handbook. Elsevier, 2011, 298 s. ISBN: 978-1-4377-4463-7
[3] STEHLÍK, J., ŠTULÍK, J. Calcaneal fracture. Galén, 2010. ISBN 978-80-246-1798-5 |
[1] VLÁČILOVÁ, H., M. VILÍMKOVÁ a L. HENCL. Základy práce v CAD systému SolidWorks, ComputerPress: Praha, 2006. ISBN 80-251-1314-0
[2] FABIÁN, V. a M. DOBIÁŠ. Použití technických norem ve zdravotnictví - zkušenosti autorizovaného metrologického střediska, malovýrobce a dodavatele zdravotnické techniky. Praha: FBMI ČVUT, 2007. CDROM
[3] KURTZ, S. M. PEEK. Biomaterial Handbook. Elsevier, 2011, 298 s. ISBN: 978-1-4377-4463-7
[4] Třískové obrábění. Technický týdeník, 2012, podpora online na https://www.t-support.cz/kat/triskove-obrabeni-4
[5] KOŠTURIAK, J., CHÁL, J. Inovace: Vaše konkurenční výhoda. Brno: Computer Press, 2008.
[6] DRASTÍK, F. Technické kreslení podle mezinárodních norem I. Pravidla tvorby výkresů ve strojírenství. 2. dotisk 2000. Montanex. 1994. 230 s. |
Planned learning activities and teaching methods |
---|
Lectures, Seminars, Individual consultations, Tutorials, Project work |
Assesment methods and criteria |
---|
Task Title | Task Type | Maximum Number of Points (Act. for Subtasks) | Minimum Number of Points for Task Passing |
---|
Credit and Examination | Credit and Examination | 100 (100) | 51 |
Credit | Credit | 45 | 25 |
Examination | Examination | 55 | 15 |