Course Unit Code | 340-0509/04 |
---|
Number of ECTS Credits Allocated | 4 ECTS credits |
---|
Type of Course Unit * | Compulsory |
---|
Level of Course Unit * | Second Cycle |
---|
Year of Study * | First Year |
---|
Semester when the Course Unit is delivered | Winter Semester |
---|
Mode of Delivery | Face-to-face |
---|
Language of Instruction | Czech |
---|
Prerequisites and Co-Requisites | There are no prerequisites or co-requisites for this course unit |
---|
Name of Lecturer(s) | Personal ID | Name |
---|
| HRA42 | doc. Ing. Leopold Hrabovský, Ph.D. |
| KUB384 | Ing. Tomáš Kubín, Ph.D. |
| KUD169 | Ing. Lukáš Kudrna |
Summary |
---|
The content of the subject is the basics of the theory and methodology of design, methods used in solving of the design (technical) task, ways of organizing the work of the designer, including teamwork within the solution of the technical design problem, methods of rationalizing the work of designer, the essence of the transformation and technical process, origin and properties of technical systems (technical objects), model and structure of the design process, technology design principles and means of computer support for construction work. |
Learning Outcomes of the Course Unit |
---|
Students will know the basics of design theory and methodology. They will know the methodological procedure(s) used in solving of the constructional (technical) task. They will be able to analyze the design problem, methodically determine the requirements for the technical system, divide the solution into partial tasks, build a functional and structural structure of the technical system, including selecting a real variant of the solution. |
Course Contents |
---|
1. Design - history, development, purpose and goals.
2. The activity of a designer - basic contradiction of technical creative work, work with information.
3. The activity of a designer - methods of rationalizing the work of a designer, creative thinking.
4. The activity of a designer - an overview of current practices in Design methodology, teamwork, decision-making process.
5. Transformation process – basic principle, terminology, the model of the transformation process.
6. Technical processes - basic principle, development, tendencies, technologies.
7. Technical processes - operators, operands and general model of the technical process.
8. Technical systems - technical objects, life cycle, properties.
9. Technical systems - phases of origin and existence, sorting - the origin of spiral of a technical system.
10. Construction process - basic knowledge, a model of the construction proces.
11. Construction process - structure and basic knowledge to methodical design.
12. The general model of the technical system design process. Construction tactics - methods, principles.
13. Construction stages of the technical system and their documentation during the construction process.
14. Technological design, computer support of construction work.
|
Recommended or Required Reading |
---|
Required Reading: |
---|
Study literature mainly for English speaking students will be recommended individually.
HUBKA Vladimír. Konstrukční nauka – obecný model postupu při konstruování.
2. přepracované a doplněné vydání. přeložil S.Hosnedl. HEURISTIKA, Zurich 1995. 118 s. ISBN 80-901135-0-8.
HUBKA Vladimír. Zvyšování úrovně konstrukčních prací ve světě, Sborník
referátů ze seminářů. Praha.1992. 82 s.
SKAŘUPA, Jiří. Metodika konstruování. Ostrava: Vysoká škola báňská, 1993. ISBN 80-7078-167-X. |
HUBKA Vladimír. Konstrukční nauka – obecný model postupu při konstruování.
2. přepracované a doplněné vydání. přeložil S.Hosnedl. HEURISTIKA, Zurich 1995. 118 s. ISBN 80-901135-0-8.
HUBKA Vladimír. Zvyšování úrovně konstrukčních prací ve světě, Sborník
referátů ze seminářů. Praha.1992. 82 s.
SKAŘUPA, Jiří. Metodika konstruování. Ostrava: Vysoká škola báňská, 1993. ISBN 80-7078-167-X. |
Recommended Reading: |
---|
BUŠOV, Bohuslav, Vladimír DOSTÁL a Pavel JIRMAN. Tvorba a řešení inovačních zadání (HA + ARIZ). Vyd. 1. Brno: IndusTRIZ International, 1996. 161 s. Studijní text pro střední a vysoké školy technické.
MAŇAS, Stanislav et al. Automatizované konstruování I. Vyd. 1. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1993. 179 s. ISBN 80-01-00910-6.
ČILLÍK, Ladislav a Martin ŽARNAY. Metodika konštruovania. V Žiline: Žilinská univerzita, 2002. Vysokoškolské učebnice (Žilinská univerzita). ISBN 80-7100-934-2.
SKAŘUPA, Jiří. Kreativita a inovační myšlení v konstruování [CD-ROM]. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2007. ISBN 978-80-248-1717-0.
Kolektiv autorů : Vzdělávání konstruktérů a projektantů (Dům techniky
ČSVTS Praha, 1990)
EDER, Wolfgang Ernst and Stanislav HOSNEDL. Introduction to Design Engineering – Systematic Creativity and Management. Leiden (The Netherlands): CRC Press / Balkema, 2010. 417 pages. ISBN: 0415555574.
TOSHIHARU, Taura. Creative Design Engineering: Introduction to An Interdisciplinary Approach. London: Elsevier, 2016. 194 pages. ISBN 978-0-12-804226-7. |
BUŠOV, Bohuslav, Vladimír DOSTÁL a Pavel JIRMAN. Tvorba a řešení inovačních zadání (HA + ARIZ). Vyd. 1. Brno: IndusTRIZ International, 1996. 161 s. Studijní text pro střední a vysoké školy technické.
MAŇAS, Stanislav et al. Automatizované konstruování I. Vyd. 1. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1993. 179 s. ISBN 80-01-00910-6.
ČILLÍK, Ladislav a Martin ŽARNAY. Metodika konštruovania. V Žiline: Žilinská univerzita, 2002. Vysokoškolské učebnice (Žilinská univerzita). ISBN 80-7100-934-2.
SKAŘUPA, Jiří. Kreativita a inovační myšlení v konstruování [CD-ROM]. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2007. ISBN 978-80-248-1717-0.
Kolektiv autorů : Vzdělávání konstruktérů a projektantů (Dům techniky
ČSVTS Praha, 1990)
EDER, Wolfgang Ernst and Stanislav HOSNEDL. Introduction to Design Engineering – Systematic Creativity and Management. Leiden (The Netherlands): CRC Press / Balkema, 2010. 417 pages. ISBN: 0415555574.
TOSHIHARU, Taura. Creative Design Engineering: Introduction to An Interdisciplinary Approach. London: Elsevier, 2016. 194 pages. ISBN 978-0-12-804226-7. |
Planned learning activities and teaching methods |
---|
Lectures, Tutorials, Project work, Other activities |
Assesment methods and criteria |
---|
Task Title | Task Type | Maximum Number of Points (Act. for Subtasks) | Minimum Number of Points for Task Passing |
---|
Exercises evaluation and Examination | Credit and Examination | 100 (100) | 51 |
Exercises evaluation | Credit | 35 | 18 |
Examination | Examination | 65 | 16 |