Skip to main content
Skip header

Operation Systems and Programming

* Exchange students do not have to consider this information when selecting suitable courses for an exchange stay.

Course Unit Code352-0508/02
Number of ECTS Credits Allocated4 ECTS credits
Type of Course Unit *Compulsory
Level of Course Unit *Second Cycle
Year of Study *First Year
Semester when the Course Unit is deliveredSummer Semester
Mode of DeliveryFace-to-face
Language of InstructionCzech
Prerequisites and Co-Requisites Course succeeds to compulsory courses of previous semester
Name of Lecturer(s)Personal IDName
FOJ74Ing. David Fojtík, Ph.D.
Summary
This subject was produced in response to requests from employers, which are demanded of graduates of the field of automation. For these graduates, is among other things demands, the knowledge of low-level programming and knowledge of architecture of operating systems. The main goal of this subject is to familiarize students with the structures and the internal processes of modern operating systems and also with the basics of programming in C language and C# language.
Learning Outcomes of the Course Unit
The main objectives are:
- to instill students with the knowledge of the internal architecture of modern operating systems to be able to analyze and solve problems arising from the operation of various applications and services,
- to teach students how to design, develop and produce low-level software wich is closely tied to the hardware and low level layers of the operating system.
Course Contents
1. Hardware z pohledu programátora
2. Základní elementy jazyka c a terminálový (konzolový) vstup a výstup
3. Řízení toku programu
4. Preprocesor jazyka c
5. Tvorba vlastních funkcí a oddělený překlad
6. Práce s textovými a binárními soubory
7. Práce s ukazateli a jednorozměrná pole
8. Vícerozměrná pole, řetězce a Struktury
9. Výčtové typy, uniony a tvorba seznamů
10. Bitová aritmetika a bitové pole. Programování jednočipů.
11. Úvodem do operačních systémů a jejich architektur
12. Správa procesů víceúlohových operačních systémů
13. Správa paměti víceúlohových operačních systémů
14. Bezpečnostní podsystém a operační systémy reálného času
Recommended or Required Reading
Required Reading:
KERNIGHAN, BRIAN W. A DENNIS M. RITCHIE, c1988. The C programming language. 2nd ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall. ISBN 0131103628.
SILBERSCHATZ, A. GALVIN, P. GAGNE, G. Operating system concepts. New York: John Wiley & Sons, Inc. 2019, ISBN 978-1-118-06333-0
FOJTÍK, D. Operační systémy a programování. [online]. VŠB – VŠB-TU Ostrava, Ostrava, 2007, 1.vydání, 304 stran. Dostupné z URL: http://vyuka.fs.vsb.cz/ ISBN 978-80-248-1510-7.
Recommended Reading:
KERNIGHAN, BRIAN W. A DENNIS M. RITCHIE, c1988. The C programming language. 2nd ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall. ISBN 0131103628.
SILBERSCHATZ, A. GALVIN, P. GAGNE, G. Operating system concepts. New York: John Wiley & Sons, Inc. 2019, ISBN 978-1-118-06333-0
GRIFFITHS, Ian, [2013]. Programming C# 5.0. Beijing: O'Reilly. ISBN 1449320414.
HEROUT, P. Učebnice jazyka C. České Budějovice, nakladatelství KOPP, září 2004, IV. přepracované vydání, ISBN 80-7232-220-6, 280 stran.
SILBERSCHATZ, A. GALVIN, P. GAGNE, G. Operating system concepts. New York: John Wiley & Sons, Inc. 2019, ISBN 978-1-118-06333-0
KAČMÁŘ, D. Programujeme .NET aplikace ve Visual Studiu .NET. Computer Press,Praha 2001. ISBN 80-7226-569-5.
HANÁK, J. 2009. C# 3.0: programování na platformě .NET 3.5. Brno: Zoner Press. ISBN 978-80-7413-046-5.
KADLEC, V.: Učíme se programovat v jazyce C. Praha: Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-715-9.
KOLEKTIV AUTORŮ. LINUX Dokumentační projekt. Praha: Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-114-2. dostupné také z http://www.cpress.cz/knihy/linux/
KERNIGHAN, BRIAN W. A DENNIS M. RITCHIE, 2006. Programovací jazyk C. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-0897-X.
Planned learning activities and teaching methods
Lectures, Tutorials, Project work
Assesment methods and criteria
Task TitleTask TypeMaximum Number of Points
(Act. for Subtasks)
Minimum Number of Points for Task Passing
Graded exercises evaluationGraded credit100 51