Skip to main content
Skip header

Graphical Design 1

* Exchange students do not have to consider this information when selecting suitable courses for an exchange stay.

Course Unit Code330-7025/01
Number of ECTS Credits Allocated3 ECTS credits
Type of Course Unit *Compulsory
Level of Course Unit *First Cycle
Year of Study *Second Year
Semester when the Course Unit is deliveredSummer Semester
Mode of DeliveryFace-to-face
Language of InstructionCzech
Prerequisites and Co-Requisites Course succeeds to compulsory courses of previous semester
Name of Lecturer(s)Personal IDName
CHO0206ak.soch. Tomáš Chorý, ArtD.
Summary
At the end of the course, students should be able to understand the process of creating a graphical shortcut and stylization, work with vector image in Adobe Illustrator and Corel Draw and design and realize a given task in the field of applied graphics.
Learning Outcomes of the Course Unit
Ensure understanding of the disscused topics. To teach students to apply the acquired theoretical knowledge in design practice.
Course Contents
1. Úvod do problematiky stylizace, zadání semestrální práce
2. Rešerše zadaného námětu, prezentace, diskuze
3. Proces vzniku grafické zkratky, příklady
4–6. Základy vektorové grafiky, SW pro práci s vektory
7. Kresebné studie zadaného objektu – proporce, pohyb, charakteristické rysy
8–11. Vlastní řešení stylizace zadaného objektu
12–13. Návrh a tisk sumarizačního posteru, zahrnujícího postup od prvních kreseb až po výslednou podobu znaku
14. Prezentace a obhajoba semestrální práce, diskuze
Recommended or Required Reading
Required Reading:
TWELMLOWOVÁ, Alice. K čemu je grafický design? Praha: Nakladatelství Slovart, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7931-027-3.
HEALEY, Matthew. Design loga – Analýza úspěchu 300+ mezinárodních značek. Brno: Computer Press, 2011.
ISBN 978-80-251-3608-9.
1000 – ikony, symboly a piktogramy. Praha: Nakladatelství Slovart, s. r. o., 2006. ISBN 80-7209-824-1.
AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Layout – Velký průvodce grafickou úpravou. Brno: Computer Press, a. s., 2009. ISBN 978-80-251-2165-8.
SAMARA, Timothy. Grafický design – Základní pravidla a způsoby jejich porušování. Praha: Nakladatelství Slovart, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
TWELMLOWOVÁ, Alice. K čemu je grafický design? Praha: Nakladatelství Slovart, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7931-027-3.
HEALEY, Matthew. Design loga – Analýza úspěchu 300+ mezinárodních značek. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3608-9.
1000 – ikony, symboly a piktogramy. Praha: Nakladatelství Slovart, s. r. o., 2006. ISBN 80-7209-824-1.
AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Layout – Velký průvodce grafickou úpravou. Brno: Computer Press, a. s., 2009. ISBN 978-80-251-2165-8.
SAMARA, Timothy. Grafický design – Základní pravidla a způsoby jejich porušování. Praha: Nakladatelství Slovart, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
Recommended Reading:
DABNER, D. Grafický design v praxi. Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
RIVERS, Charlotte. Logo-art – Innovation in Logo Design. Mies: RotoVision SA, 2008. ISBN 978-2-940361-81-6.
FIELL, Charlotte; FIELL, Peter. Graphic design now. Köln: Taschen GmbH, 2005. ISBN 3-8228-4778-X.
DABNER, D. Grafický design v praxi. Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
RIVERS, Charlotte. Logo-art – Innovation in Logo Design. Mies: RotoVision SA, 2008. ISBN 978-2-940361-81-6.
FIELL, Charlotte; FIELL, Peter. Graphic design now. Köln: Taschen GmbH, 2005. ISBN 3-8228-4778-X.
Planned learning activities and teaching methods
Seminars, Tutorials
Assesment methods and criteria
Task TitleTask TypeMaximum Number of Points
(Act. for Subtasks)
Minimum Number of Points for Task Passing
Graded creditGraded credit100 51