Skip to main content
Skip header

Business of SME

* Exchange students do not have to consider this information when selecting suitable courses for an exchange stay.

Course Unit Code152-0395/04
Number of ECTS Credits Allocated5 ECTS credits
Type of Course Unit *Compulsory
Level of Course Unit *First Cycle
Year of Study *Third Year
Semester when the Course Unit is deliveredWinter Semester
Mode of DeliveryFace-to-face
Language of InstructionCzech
Prerequisites and Co-Requisites Course succeeds to compulsory courses of previous semester
Name of Lecturer(s)Personal IDName
STV02Ing. Hana Štverková, Ph.D.,MBA,LL.M.
Summary
This subject complements the mosaic of subjects of the study specialization Business Administration to the specific level of small and medium-sized enterprises. The lectures are aimed at extending the knowledge of students from the subject of business administration and management to the typical specifics of small and medium-sized businesses.
Learning Outcomes of the Course Unit
1. Knows the basic theoretical and legislative knowledge of the SME
2. Understand the nature, role and functions of SMEs
3. Identify the main targets SMEs
4. Rate knowing state practice, to appreciate the main factors change the status quo and the knowledge of SMEs, to propose specific procedures for the effective development of MSF
5. Grasp and understand the nature of the owner of MSF, economic decision-making, leadership and management in MSF
6. Familiar with the theory and practice MSF, to apply the theoretical knowledge into practical proposals and recommendations fictitious company (semester work)
Course Contents
1. Position and role of small and medium-sized enterprise.
2. Business plan and planning in small and medium enterprises.
3. Business philosophy, identity and integrity of small and medium-sized enterprise.
4. Establishing a small business - sole trader.
5. Establishment of a small enterprise - a limited liability company.
6. Strategy and specifics of small and medium enterprise management.
7. Specifics of business environment and marketing of small and medium-sized enterprises.
8. Financing SMEs and support.
9. Documentation in SMEs.
10. Family business.
11. Synergic entrepreneurship and SMEs.
12. Current topic.
Recommended or Required Reading
Required Reading:
BRIDGE, Simon a Ken O'NEILL. Understanding Enterprise: Entrepreneurs & small business. Fifth edition. London: Palgrave, 2018. ISBN 978-1-137-58454-0.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
BRIDGE, Simon a Ken O'NEILL. Understanding Enterprise: Entrepreneurs & Small Business. 5th ed. London: Palgrave, 2018. ISBN 978-1-137-58454-0.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
Recommended Reading:
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání: průvodce začínajícího podnikatele. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-1160-2.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9.
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání: průvodce začínajícího podnikatele. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-1160-2.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9.
Planned learning activities and teaching methods
Lectures, Tutorials, Project work
Assesment methods and criteria
Task TitleTask TypeMaximum Number of Points
(Act. for Subtasks)
Minimum Number of Points for Task Passing
Credit and ExaminationCredit and Examination100 (100)51
        CreditCredit40 21
        ExaminationExamination60 30