Course Unit Code | 152-0395/04 |
---|
Number of ECTS Credits Allocated | 5 ECTS credits |
---|
Type of Course Unit * | Compulsory |
---|
Level of Course Unit * | First Cycle |
---|
Year of Study * | Third Year |
---|
Semester when the Course Unit is delivered | Winter Semester |
---|
Mode of Delivery | Face-to-face |
---|
Language of Instruction | Czech |
---|
Prerequisites and Co-Requisites | Course succeeds to compulsory courses of previous semester |
---|
Name of Lecturer(s) | Personal ID | Name |
---|
| STV02 | Ing. Hana Štverková, Ph.D.,MBA,LL.M. |
Summary |
---|
This subject complements the mosaic of subjects of the study specialization Business Administration to the specific level of small and medium-sized enterprises. The lectures are aimed at extending the knowledge of students from the subject of business administration and management to the typical specifics of small and medium-sized businesses. |
Learning Outcomes of the Course Unit |
---|
1. Knows the basic theoretical and legislative knowledge of the SME
2. Understand the nature, role and functions of SMEs
3. Identify the main targets SMEs
4. Rate knowing state practice, to appreciate the main factors change the status quo and the knowledge of SMEs, to propose specific procedures for the effective development of MSF
5. Grasp and understand the nature of the owner of MSF, economic decision-making, leadership and management in MSF
6. Familiar with the theory and practice MSF, to apply the theoretical knowledge into practical proposals and recommendations fictitious company (semester work) |
Course Contents |
---|
1. Position and role of small and medium-sized enterprise.
2. Business plan and planning in small and medium enterprises.
3. Business philosophy, identity and integrity of small and medium-sized enterprise.
4. Establishing a small business - sole trader.
5. Establishment of a small enterprise - a limited liability company.
6. Strategy and specifics of small and medium enterprise management.
7. Specifics of business environment and marketing of small and medium-sized enterprises.
8. Financing SMEs and support.
9. Documentation in SMEs.
10. Family business.
11. Synergic entrepreneurship and SMEs.
12. Current topic. |
Recommended or Required Reading |
---|
Required Reading: |
---|
BRIDGE, Simon a Ken O'NEILL. Understanding Enterprise: Entrepreneurs & small business. Fifth edition. London: Palgrave, 2018. ISBN 978-1-137-58454-0.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
|
BRIDGE, Simon a Ken O'NEILL. Understanding Enterprise: Entrepreneurs & Small Business. 5th ed. London: Palgrave, 2018. ISBN 978-1-137-58454-0.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4. |
Recommended Reading: |
---|
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání: průvodce začínajícího podnikatele. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-1160-2.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9. |
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání: průvodce začínajícího podnikatele. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-1160-2.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9. |
Planned learning activities and teaching methods |
---|
Lectures, Tutorials, Project work |
Assesment methods and criteria |
---|
Task Title | Task Type | Maximum Number of Points (Act. for Subtasks) | Minimum Number of Points for Task Passing |
---|
Credit and Examination | Credit and Examination | 100 (100) | 51 |
Credit | Credit | 40 | 21 |
Examination | Examination | 60 | 30 |