Skip to main content
Skip header

Trends in entrepreneurship

* Exchange students do not have to consider this information when selecting suitable courses for an exchange stay.

Course Unit Code152-0356/01
Number of ECTS Credits Allocated5 ECTS credits
Type of Course Unit *Compulsory
Level of Course Unit *Second Cycle
Year of Study *Second Year
Semester when the Course Unit is deliveredWinter Semester
Mode of DeliveryFace-to-face
Language of InstructionCzech
Prerequisites and Co-Requisites Course succeeds to compulsory courses of previous semester
Name of Lecturer(s)Personal IDName
BLE50doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz
STV02Ing. Hana Štverková, Ph.D.,MBA,LL.M.
Summary
The goal of the subject is to broaden the so far collected knowledge in the field of entrepreneurship with the focus on global trends, entrepreneurial infrastructure forms, non-standard types of entrepreneurship, innovation and influence of the regional and local aspects, including the modern technologies influence on entrepreneurship. The emphasis is laid on the application of methods for risk measurements and selected methods of multi-criteria decision making for variation evaluation during the actual task solution in practice.
Learning Outcomes of the Course Unit
1. To introdukce key issues from the contemporary trends in entrepreneurship.
2. To apply knowledge of the risks and evaluation of variants in concrete examples.
3. To define by modern technology on entrepreneurship.
4. To present a retrospective look at the changes made by the entrepreneur.
5. To achieve knowledge in contemporary trends in entrepreneurship.
Course Contents
1. Contemporary trends in business
2. Digitalisation in business
3. Fin Tech Revolution
4. Modern technologies and their impact on business
5. Industry 4.0
6. Current trends in the development of small, medium and large enterprises
7. Family business
8. Non-standard types of entrepreneurship
9. Innovative and sustainable practices
10. Balanced Scorecard
11. Risk in business
12. Business models
Recommended or Required Reading
Required Reading:
STIGLITZ, Joseph E. Rewriting the rules of the European economy: an agenda for growth and shared prosperity. New York, NY: W. W. Norton & Company, 2020. ISBN 978-0-393-35563-5.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti, Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
TETŘEVOVÁ, Liběna et al. Moderní trendy společenské odpovědnosti firem, univerzit a municipalit: Příklady dobré praxe z České republiky a Norska. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2022. ISBN 978-80-75604-18-7.
STIGLITZ, Joseph E. Rewriting the rules of the European economy: an agenda for growth and shared prosperity. New York, NY: W. W. Norton & Company, 2020. ISBN 978-0-393-35563-5.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti, Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
TETŘEVOVÁ, Liběna et al. Moderní trendy společenské odpovědnosti firem, univerzit a municipalit: Příklady dobré praxe z České republiky a Norska. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2022. ISBN 978-80-75604-18-7.
Recommended Reading:
JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 340 s. ISBN 978-80-7552-7547.
MALINOVSKÝ, Jan a Jan SUCHÁČEK. Velký anglicko-český slovník regionálního rozvoje a regionální politiky Evropské unie. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2006. 959 s. ISBN 80-248-1117-0.
PETERKOVÁ, Jindra a Ladislav LUDVÍK. Řízení inovací v průmyslovém podniku. SAEI, vol. 42. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015. 207 s. ISBN 978-80-248-3826-7.
DŘÍMALKA, Filip. HOT: jak uspět v digitálním světě. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020. 384 s. ISBN 978-80-7555-101-6.
FOTR, Jiří, Stanislav HÁJEK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Emil VACÍK. Tvorba strategie a strategické plánován. 2. vyd. Praha: Grada, 2020. 416 s. ISBN 978-80-271-2499-2.
MAURYA, Ash. Lean podnikání. Praha: BizBook, 2020. 232 s. ISBN 978-80-265-0506-8.
Planned learning activities and teaching methods
Lectures, Tutorials, Project work
Assesment methods and criteria
Task TitleTask TypeMaximum Number of Points
(Act. for Subtasks)
Minimum Number of Points for Task Passing
Credit and ExaminationCredit and Examination100 (100)51
        CreditCredit45 23
        ExaminationExamination55 28