Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 31. 12. 2020!

„Když chcete být lepší, než konkurence, musíte dělat víc,“ říká tým Ceteris Paribus z EKF

„Když chcete být lepší, než konkurence, musíte dělat víc,“ říká tým Ceteris Paribus z EKF
Ekonomická fakulta VŠB-TUO má spoustu šikovných studentů. Nedávno to potvrdili studenti prvního ročníku navazujícího magisterského programu Marketing a obchod, kteří se zúčastnili dvou kreativních soutěží, pořádaných společnostmi Kofola a Coca-Cola.

Tým ve složení Renáta Kudělková, Adam Skácel, Lucie Waliszewská a Lucie Vojáčková nám poskytl rozhovor, kde se rozpovídal nejen o marketingových strategiích, které pro firmy tým Ceteris Paribus vymyslel anebo o tom, co jim jejich obor dal.

Uspěli jste v Kofole i Coca-Cole. Nejprve ale začnu miláčkem českého národa, Kofolou. Jaké bylo téma soutěže?

Lucie W.: Tématem soutěže bylo: Kofola hledá inovátory, úkolem bylo natočit krátké desetisekundové video, vyfotit fotografii a vymyslet slogan, a to na jakýkoli produkt z portfolia společnosti Kofola. Druhým úkolem bylo zodpovědět otázky, které se týkaly této společnosti a její historie.

Lucie V.: Jelikož se Kofole naše výtvory zalíbily, postoupili jsme do finále, ve kterém náš tým čekalo zadání „Rajec s sebou“. Měli jsme tedy vymyslet, jak vylepšit láhev vody Rajec tak, aby byla pro spotřebitele lépe přenosná a tím zajistit správné dodržování pitného režimu.

Renáta: Řekla bych, že hlavním tématem byla kreativita. Všechny úkoly byly koncipované tak, že v nás měly probudit kreativního ducha a výsledkem bylo nějaké řešení z našeho pohledu.

Co přesně jste tedy pro Kofolu vymysleli?

Lucie W.: Pro Kofolu jsme v úvodním kole vymysleli krátké vtipné video s názvem Poslední Kofola, dále slogan pro produkt Royal Crown: Royal Crown, když je vám kola málo, nakonec jsme vytvořili také fotografii spojující lásku s Kofolou. Na základě těchto odevzdaných návrhů jsme byli pozváni do druhého kola, které bylo vlastně finále celé soutěže.

Adam: Ve finálovém kole bylo za úkol modifikovat vodu Rajec na téma Rajec s sebou, a tím jsme asi i celkem zabodovali, protože náš nápad byl hodně reálný. Například perforovaná ryska v láhvi, která má spotřebitele navádět k pravidelnému pitnému režimu.

Lucie V.: Láhev jsme ještě vylepšili tím, že jsme k hrdlu přidělali karabinku, aby si spotřebitel láhev mohl přidělat k batohu. Také jsme změnili materiál láhve na 100% rPET.

Renáta: Na etiketu jsme přidali i QR kód, díky kterému se můžou spotřebitelé dozvědět něco více o zdravém životním stylu. Další kreativní záblesk jsme měli při hraní si se slovem rPET, nakonec jsme vymysleli slovo rePETe spolu s vizuálem kapky uzavřené ve známém znázornění oběhu recyklace.

Jak dlouho jste na projektu pracovali, měli jste třeba nějak rozdělené úkoly, že každý se staral o část marketingové strategie?

Lucie W.: Na projektu jsme pracovali asi týden. Náš hlavní grafik byl Adam, který natočil a sestříhal video, vymyslel slogan a pracoval na úpravě fotografie. Já, Lucka a Renča jsme účinkovaly ve videu, navrhly scénář a zodpověděly soutěžní otázky.

Co nebo kdo vás motivoval, abyste se do soutěže přihlásili?

Lucie W.: K přihlášení do soutěže nás motivovala zejména paní docentka Velčovská, která nám soutěž představila v rámci předmětu Produktový management. Hodnotné výhry byly bezesporu jistou motivací, chtěli jsme však také projevit naši kreativitu a vyzkoušet si něco nového.

Adam: Motivovala nás výhra (smích). A pak asi určitá soutěživost a třeba i zajímavá položka do životopisu.

Lucie V.: Když jsme se rozhodli do soutěže přihlásit, vůbec jsme nevěřili, že bychom se mohli na nějakém místě umístit nebo se vůbec dostat do finále. Nejvíc nás však zaujala výhra koloběžek, které jsme i nakonec vyhráli. Motivovalo nás také zkusit vytvořit nějaké vtipné video a fotku, které by mohlo zaujmout.

Renáta: A celkově se nám zalíbilo zadání a myslím si, že Kofola je pro nás všechny srdcovka, takže to určitě taky stálo za částí úspěchu.

Velký úspěch jste zaznamenali také u Coca-Coly. Čím myslíte, že jste tamější porotu zaujali?

Lucie W.: Porotu v soutěži Coca-Cola jsme dle našeho názoru zaujali zejména dobře zvoleným produktem pro zadanou marketingovou kampaň, dále pak pěknou vizualizací celé prezentace včetně mnoha grafických prvků a konceptů pro využití v praxi. V neposlední řadě možná také nadstandardními schopnostmi vyjadřovat se v anglickém jazyce.

Adam: Marketingovou kampaní na vodu SMARTWATER. Hodně je zaujal výběr našeho produktu a naše argumentace. A celkově prezentace včetně TV spotu, který tomu přidal na šťávě. Udělali jsme si například legraci z brněnského orloje, což na Pražáky vždycky zafunguje.

Renáta: Myslím si, že naše řešení bylo propracované od A do Z a hlavní roli zde sjednala i prezentace v angličtině, kterou skvěle přednesla členka našeho týmu Lucka.

Lucie V.: Coca-Coly jsem se bohužel už nezúčastnila, jelikož jsem odjela na ERASMUS.

Tématem soutěže u Coca-Coly bylo vybudování marketingové kampaně pro jakýkoliv produkt ze sortimentu Coca-Cola s tím, že se muselo jednat o 100 % recyklovanou PET lahev, aby došlo ke snížení spotřeby plastů. S čím jste do soutěže šli, co jste vymysleli pro Coca-Colu? 

Lucie W.: Navrhli jsme marketingovou kampaň pro již zmíněnou minerální vodu Smartwater, která je součástí portfolia Coca-Coly. Pro tento produkt se nám rPET materiál zdál jako nejlepší volba.

Adam: Určitě bych vypíchl slogan Recyklovaná cesta k osvěžení.

Renáta: Hodně nám také pomohlo, že jsme měli jasně danou strukturu od paní docentky Velčovské, co všechno má kampaň obsahovat. Na práci se jim hodně líbila práce s cílovou skupinou a nápady pro CSR.

Měli jste nějak rozdělené úkoly i tady? Museli jste vytvořit BTL i ATL kampaň, CSR…

Lucie W.: Opět byl naším hlavním grafikem Adam, který perfektně vypracoval video a veškeré vizualizace a grafickou stránku prezentace. Já pak popsala návrhy pro ATL, BTL kampaň, další navazující komunikaci a Renča se zaměřila na CSR.

Renáta: Ano. Každý dělal zase to, v čem je dobrý. Jeden grafiku, další korekturu. Co se týče obsahu, tak práce rozdělená byla, ale pořád jsme společně vše diskutovali, aby to dohromady dávalo smysl.

Jak dlouho jste na projektu pracovali?

Lucie W.: Na projektu jsme pracovali asi dva týdny, celkově to bylo několik intenzivních hodin práce, postupně jsme jej vylepšovali až do finální podoby.

Jak jste se poprali s prezentací v angličtině? Přece jen, pro někoho nemusí být příjemné prezentovat v češtině, natož v angličtině.

Lucie W.: Prezentace projektu jsem se účastnila jen já a Ada, jelikož Renča byla bohužel v té době na dovolené v Alpách. Ale zvládli jsme to, angličtina problémem nebyla, právě naopak si myslím, že pro nás byla velkou výhodou. 

Adam: Celé to v angličtině sepsala Lucka, protože angličtina je její velký koníček. A také to celé prezentovala, protože střídání v prezentování totiž z naší předchozí zkušenosti s Kofolou přidávalo na nervozitě.

Co vám práce na projektech dala? 

Lucie W.: Práce na projektech nám určitě dala nové zkušenosti a úspěchy, kterými si můžeme vyplnit náš zatím strohý životopis. Díky těmto projektům jsme si zcela jistě vytvořili nové kontakty a získali cenné informace, jak to na trhu s kolovými nápoji chodí.

Adam: Networking a nové spojení na Linkedinu, asi mi to také zvedlo sebevědomí (smích).

Renáta: Mě osobně se líbila skupinová práce, která mi ukázala, že pokud existuje dobře sestavený tým lidí, tak vše šlape jako hodinky. Kromě toho si samozřejmě vážím toho, že jsem mohla potkat manažery z Kofoly i Coca-Cola.

 Jak byste motivovali studenty, aby se ve škole, v rámci studia, taktéž zapojili do takových projektů?

Lucie W.: Určitě jsou součástí každé takové soutěže zajímavé ceny, které rozhodně nejsou k zahození. Ale tím nejdůležitějším jsou nabyté zkušenosti a zážitky, které Vám nikdo jen tak nedá. Každou příležitost bychom měli chytit za pačesy.

Adam: Rozhodně to stojí za to. Už jen pro ten osobní pocit, a třeba to i zacinká a něco vyhrají.

Renáta: Pokud je nemotivují hmotné výhry, tak bych jim jen poradila, ať se zamyslí nad tím, s čím se dokáží odlišit od ostatních absolventů ekonomických oborů v republice.

Jste studenti marketingu. Dal vám obor dobrý základ do praxe? Využili jste vědomostí, které jste během studia na EKF získali?

Lucie W.: Obě soutěže byly zaměřené na marketing, tudíž znalosti a určitý základ v oboru byl klíčový. Rozhodně nám dosavadní studium bylo plusem, za což jsme moc rádi.

Adam: Obor nám určitě dal slušný základ do praxe, ale v dnešní, strašně rychlé době je to i o osobním vzdělávání. Třeba střih videa, nebo nějaké pokročilé úpravy ve Photoshopu se člověk prostě musí naučit sám. A tak je to se vším, když chcete být lepší než konkurence, musíte pro to udělat více. A chceme tímto rozhovorem poděkovat paní docentce Velčovské a všem pedagogům, kteří nás studiem provázeli a nadále provází.

Renáta: Myslím si, že bez předešlého studia bychom nebyli schopni vymyslet takovou strategii. Ačkoliv se nám často učení teorie příčí, na soutěži se nám potvrdilo, že vše se dá využít. (red)

 

Foto: web Sokolské33

Vloženo: 4. 6. 2020
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět