Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 31. 7. 2021!

Elektromobilita na VEC

Elektromobilita na VEC
V roce 2020 Výzkumné energetické centrum (VEC) potvrdilo svůj společensky odpovědný přístup, kdy začalo využívat pro své aktivity automobily poháněné čistě elektrickou energií.

V rámci dotačního projektu Elektromobilita na VEC (OP PIK Nízkouhlíkové technologie) byly zakoupeny dva elektromobily a rychlonabíjecí stanice. Nákup probíhal formou výběrových řízení. Hlavním požadavkem na elektromobily byla dostatečná kapacita baterie pro zajištění požadovaného dojezdu.

Nakonec byly vybrány a koupeny Hyundai Kona Electric a Kia e-Niro. Oba elektromobily spojuje velmi podobná, v mnohem shodná, technika. Základ je stejný, akumulátor o kapacitě 64 kWh, byť od jiných výrobců, elektromotor o výkonu 150 kW. Oba výrobci uvádějí dojezd podle metodiky WLTP nad 400 km. Přes pohotovostní hmotnost kolem 1,8 t jsou elektromobily schopné zrychlit z klidu na stovku za cca 8 sekund. Interní nabíječky mají výkon 11 kW. Největší rozdíl je v naladění elektroniky a velikosti aut, vysoutěžené ceny byly prakticky totožné. Elektromobily v této cenové úrovni nemají převodovku, přenos výkonu je přímý a rychlost přímo odpovídá otáčkám elektromotoru, které jsou softwarově omezeny. Jízda je velmi tichá. První zkušenosti ukazují, že je možné se přiblížit udávaným spotřebám na úrovni 13-14 kWh/100 km, ale při běžném využívání je to nejčastěji kolem 15-16 kWh/100 km. Spotřeba výrazně narůstá při jízdě po dálnici, kdy se dostane přes hodnotu 20 kWh/100 km a zimní provoz posouvá spotřebu někde k 23 kWh/100 km. Kolísání spotřeby je tak výrazně vyšší než při standardním automobilu poháněném spalovacím motorem. Adekvátně se pak zkracuje dojezd. Dodavatelem rychlonabíjecí stanice, umožňující nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW, se stala firma Ekoenergetyka-Polska S.A. a nabíjecí stanice je naistalována na parkovišti za budovou VEC1. Doba dobíjení na rychlonabíjecí stanici ve standardním rozmezí 20 - 80 % kapacity je kolem 50 min. Uvedené rozmezí kapacity má technický základ a je prakticky shodné pro všechny elektromobily. Při využívání kapacity mimo uvedený rozsah dochází k určitému snižování životnosti akumulátoru a nabíjení trvá výrazně déle, např. dobití z 80 do 100 % trvá delší dobu, než dobití ve standardním rozmezí. Při dodržování standardního rozmezí kapacity akumulátoru se ale dojezd v zimním období zkracuje na cca 200 km.

Pořízené elektromobily jsou využívány především na krátké až středně-dlouhé cesty pracovníků centra. Cílem projektu bylo zvýšení ekologizace dopravní obslužnosti při vykonávání běžných činností pracoviště a zároveň posílení vzrůstajících potřeb na dopravní obslužnost. Příčinou zvýšených nároků na dopravní obslužnost je trvalé rozšiřování aktivit VEC. Jedná se především o činnosti v oblasti energetických technologií zahrnující jak výzkumné činnosti ve spolupráci s řadou průmyslových firem, tak provádění emisních měření, stanovování provozních charakteristik zdrojů i spotřebičů, analýzy energetických ztrát průmyslových provozů, projektování energetických výroben, řešení provozu zdrojů využívajících obnovitelné zdroje energií a další.

Z hlediska vzdálenosti se jedná o dopravu převážně na vzdálenosti do 300 km. Přidanou hodnotu VEC vytváří tím, že provozuje fotovoltaickou elektrárnu (FVE) o výkonu 350 kWp, která je umístěna na střechách vybraných budov univerzity. Elektromobily budou nabíjeny primárně z tohoto zdroje elektrické energie. Budeme tak moci deklarovat provoz elektromobilů na elektřinu vyrobenou z obnovitelného zdroje energie.

VEC, ve spolupráci s vedením univerzity, posledních několik let budovalo systém energetického managementu všech energií v kampusu univerzity. V krátké době bude rovněž nabíjecí stanice zahrnuta do uvedeného systému a budou řízeny lokální energetické špičky odběru tak, aby nemohlo dojít k překročení stanovených odběrových maxim. V letošním roce bychom rádi pořídli bateriový zdroj, kde by byla ukládána přebytečná el. energie vyrobená FVE, která by byla následně využívána pro nabíjení elektromobilů.

Elektromobilita se stává nedílnou součástí VEC a věříme, že v blízké době se s tímto druhem dopravy seznámí převážná většina zaměstnanců pracoviště a budou rozptýleny zbytečné předsudky, které stále kolem elektromobility přetrvávají. A zároveň po čase přineseme souhrn praktických zkušeností z provozu elektromobilů pro rozšíření povědomí všech zaměstnanců univerzity.

Název programu: Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost

Název projektu: Elektromobilita na VEC

Registrační číslo projektu: CZ.01.3.14/0.0/0.0/19_252/0019748

Jméno žadatele: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava

Termín realizace: 1. 4. 2020 – 31. 3. 2021

Způsobilé výdaje: 2 343 583 Kč, z toho dotace: 468 716 Kč

 

Text: Ing. Jan Koloničný, Ph.D., VEC

Vloženo: 19. 4. 2021
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět