Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Kurzy

Rozšiřte své znalosti a dovednosti, ať už v rámci profesního růstu nebo pro vlastní obohacení. Nabízíme vzdělávací programy a kurzy lidem každého věku.

Rozhodování na základě vědeckých článků

Anotace

Vědecké články jsou nejspolehlivějším zdrojem informací. Vědecká metoda a postupy totiž aktivně předchází řadě různých zkreslení a chybám, kterými jsou postižené ostatní zdroje. Bohužel s nimi zdaleka nepracujeme tolik, nakolik bychom mohli, kvůli překážkám jako je nedostatek času nebo dovedností k jejich využití.
Na tomto kurzu se studenti naučí postupy, díky kterým dokážou rychle najít relevantní výzkumy, zpřístupnit je, posoudit jejich kvalitu a důvěryhodnost, vytěžit z nich hledané informace a zvážit poznatky ve svých závěrech a rozhodnutích.
Otevře se jim tak jeden z nejcennějších zdrojů informací, který dokážou využít jako podklad pro rozhodování ve své práci i osobním životě. Vyhnou se tak mnoha zbytečným omylům a jejich názory budou podložené kvalitními důkazy.

Vzdělávací cíle:
• Umět vhodně zvolit a formulovat výzkumnou otázku pro vypracování rešerše.
• Schopnost vybrat šikovná klíčová slova pro vyhledávání v databázích a jejich testování.
• Dovednost pracovat s pokročilými vyhledávacími funkcemi databází a operátory.
• Umět zpřístupnit vědecké články a dostat se k celému textu.
• Schopnost vytipovat relevantní vědecké články a efektivně z nich získat klíčová data.
• Dovednost kriticky zhodnotit kvalitu a důvěryhodnost výsledků studií a zhodnotit jejich váhu v závěru při odpovědi na výzkumnou otázku.

Požadované znalosti pro zápis do kurzu:
aktivní pokročilá angličtina B1+ (i pro kurz v češtině)

Požadavky/ podmínky absolvování kurzu: účast na celém kurzu. Nastudování knihy Erica Barendse, zpracování rešerše a napsání seminární práce (odevzdání do 13.12. 2024).

Info o lektorovi:
Lukáš přes deset let učí lidi kriticky myslet. Pomáhá jim pracovat s informacemi, řešit problémy, rozhodovat se, plánovat, inovovat, hladce zavádět změny, přesvědčivě argumentovat a předcházet průšvihům, zkreslením úsudku a manipulaci. Založil a vede projekt Skeptik.cz.
Natočil seriál online kurzů pro Seduo.cz Akademie kritické myšlení. Na VŠE pomohl vytvořit kurz Kritického myšlení, v rámci kterého i nadále učí. Absolvoval výcvik amerického Centra pro aplikovanou racionalitu (CFAR) v Berkeley. Školí pro veřejnost, firmy, neziskovky, univerzity, ale třeba i zpravodajské služby, nejen v Čechách, ale i Evropě a Spojených státech.

Osnova

1. Úvod do Kritického myšlení & Evidence-Based Managementu
a. Představení lektora, programu a účastníků
b. Definice, význam a překážky Kritického myšlení & Evidence-Based Managementu
c. Vědecký mindset

2. Základy vědecké metody
a. Testování hypotéz a falzifikace
b. Rozdíl mezi nulovou a alternativní hypotézou
c. Filozofické břitvy – nástroje pro efektivní práci s informacemi

3. Příčinná souvislost
a. Rozdíl mezi korelací a kauzalitou
b. Problém záměny korelace a kauzality a regrese k průměru
c. Bradford Hillova kritéria pro zhodnocení kauzality a její druhy

4. Hierarchie důkazů a druhů výzkumů
a. Pyramida síly důkazů
b. Experimentální a pozorovací výzkumy; kvantitativní a kvalitativní metoda
c. Přehledové výzkumy – meta-analýzy a systematické přehledy

5. Online databáze
a. Jaké online databáze existují a jak v nich efektivně hledat relevantní výzkumy
b. Hledání a testování klíčových slov, operátory a filtry
c. AI nástroje pro rešerše vědeckých výzkumů

6. Čtení vědeckých článků
a. Orientace ve struktuře textu
b. Rychlé zhodnocení relevantnosti článku ke zkoumanému tématu
c. Efektivní vytěžení textu výzkumu

7. Kritické posouzení důvěryhodnosti
a. Na co dát u vědeckých článků pozor a co sledovat pro posouzení důvěryhodnosti
b. Problémy: replikační krize, publikační zkreslení, predátorské žurnály, p-hacking, HARKing
c. Řešení těchto úskalí

8. Zhodnocení výsledků výzkumu
a. Vyhodnocení dat z výsledků výzkumů
b. Velikost efektu, intervaly spolehlivosti a nejistota
c. Statistická a praktická významnost

9. Bayesův teorém
a. Posuzování pravděpodobností různých vysvětlení a síly důkazů
b. Změna názoru ve světle nových důkazů
c. Propojování různě silných důkazů a výzkumů do výsledného závěru

10. Závěr
a. Shrnutí a závěr celého programu, doporučení pro další práci
b. Reflexe hlavních myšlenek pro upevnění nových znalostí a dovedností
c. Diskuse, Q&A


Dostupné studijní materiály:
KNIHA: Barends, E., & Rousseau, D. M. (2018). Evidence-based management: How to use evidence to make better organizational decisions. Kogan Page Publishers.



Typ kurzu Kurzy dalšího vzdělávání
Kód CZV_KDV_152
ISCED-F Personal skills and development
Délka v týdnech 1
Hodinová dotace 66
Požadované vstupní vzdělání Magisterské
Typ financování Z vlastních prostředků vysoké školy/fakulty (mimo operační programy EU)
Účel vzdělávání jiný účel
Určeno pro Studenti
Zaměstnanci
Akreditace Bez akreditace
Garantující útvar Prorektor pro VaV
Garant Prof. Mgr. Jana Kukutschová, Ph.D.
Koordinátor Ing. Lucie Hofrichterová
Jazyk výuky čeština
S kvalifikací ano