Slavnostní zahájení provozu první nabíjecí stanice elektromobilů v Ostravě

Ve čtvrtek, dne 19.5.2011 od 14.00hod, proběhne v areálu VŠB-TU Ostrava v Ostravě-Porubě slavnostní zahájení provozu první nabíjecí stanice elektromobilů v Ostravě. Nabíjecí stanice je situována v areálu Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava v Ostravě-Porubě. Nabíjecí stanice je součástí Prototypové laboratoře katedry měřicí a řídicí techniky a je umístěna ve sloupovém provedení vedle budovy CPIT TL2.

Zahájení provozu této nabíjecí stanice je výsledkem spolupráce společností ISOTRA a.s., KAIPAN s.r.o. a ZTC Energy s.r.o.. Toto sdružení spolupracujících subjektů otevřelo v minulém týdnu první nabíjecí stanici elektromobilů na dálnici D1 ve směru z Brna do Prahy v areálu čerpací stanice Agip. V Ostravě instalovaná nabíjecí stanice umožňuje nabíjení až dvou elektromobilů současně. Její výstupní třífázové napětí 400Vs rozhraním realizovaným průmyslovými pětikolíkovými zásuvkami pro proudy 16A a 32A je nutno případně redukovat vlastními vhodnými kabelovými redukcemi dle standardu nabíjeného elektromobilu. V případě nabíjení jednoho elektromobilu lze využít celou kapacitu nabíjecího stojanu a v tomto případě lze nabít plně vybité akumulátory elektromobilu s kapacitou 40Ah za malinko déle než jednu hodinu. Autorizovaný přístup „elektromobilisty" je zajišťován poskytnutou kartou s čipem RFID. Na základě dohody mezi VŠB-TU Ostrava a ZTC Energy s.r.o. je půlroční provoz stanice pro její uživatele bezplatný.

Instalovaný nabíjecí stojan VoltAge Station NS ITU 11 EXT je vedlejším výsledkem společného vývoje realizovaného Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava spolu se společnostmi ISOTRA a.s., KAIPAN s.r.o. v projektu podpořeného z veřejných prostředků v rámci agentury MPO ČR TIP FR TI1/223. ZTC Energy s.r.o. do spolupráce vstoupil na konci roku 2009 a realizuje systém nabíjecích stanic na trhu. V oblasti elektromobility má VŠB-TUO více než dvacetiletou tradici. Cílený vývoj infrastruktury probíhá od roku 2008. Nabíjecí stojan byl vyroben v poloprovozu Prototypové laboratoře Centra pokročilých a inovativních technologií VŠB-TUO.

Ve své postatě není nabíjecí stojan VoltAge Station NS ITU 11 EXT jen inteligentní zásuvkou umožňující nabití akumulátorů elektromobilu a platbu za odebranou energii v rámci veřejného prostoru. Jedná se o velmi sofistikovaný systém budoucích vzájemně propojených soustav nabíjecích stanic komunikujících v síti a přenášejících data do centrální databáze. Operátorská, administrativní, servisní a uživatelská rozhraní ZTC Energy pak umožní efektivní využití systému směřujícího k realizaci dalších funkcí a rozvoji „smart" sítí. Odtud návaznost na aktivní nabíjecí stanice, rychlé nabíjecí stanice a budoucí využití obnovitelných a alternativních zdrojů energií.

V rámci slavnostního zahájení provozu nabíjecí stanice je prezentován prototyp elektromobilu KAIPAN VoltAge (prototypy K0 a K1) jehož soustava elektrického pohonu je vyvíjena v rámci výše zmiňovaného projektu. Vozidlo dosahuje parametrů srovnatelných s verzí KAIPAN 14 se spalovacím motorem. Vozidlo pohání duální pohon s asynchronními motory s maximálním výkonem 42kW. Maximální rychlost vozidla o hmotnosti 800kg je elektronicky omezena na 135km/h a se soustavou YLiFePO (Yttrium-Lithium-Železo-Fosfát) akumulátorů s kapacitou 100Ah lze počítat s průměrným dojezdem okolo 250km. Nabití plně vybitých akumulátorů tohoto elektromobilu instalovaným nabíjecím stojanem trvá 3hod 20min. Na ujetí vzdálenosti 100km elektromobil spotřebuje průměrně 10kWh elektrické energie.

Představený elektromobil má dvousedadlovou sportovní karoserii typu roadster vycházející z modelu KAIPAN 14. KAIPAN VoltAge byl dosud realizován v podobě prototypů K0, K1 a K2. Ve vozidlech jsou alternativně vestavěny vodou chlazené elektropohony s redukčními převodovkami různých výkonů (vývoj a výroba ISOTRA). Duální měniče elektropohonů jsou vyvinuty a vyrobeny VŠB-TUO (alternativně Lenze), měniče napájení palubního systému jsou alternativně Brusa nebo MeanWell. Nabíjecí systém akumulátorů elektrické energie je vyvinut a vyroben na VŠB-TUO (alternativně Siemens). Ve vozidlech je elektrická energie akumulována v akumulátorech, jejichž režim je ovládán vlastním balančním systémem (alternativně MGM Compro). Rozhranní s nabíjecí sítí je realizováno přes zásuvky Mennekes nebo vlastní s kontaktními poli Walter. Společnost KAIPAN připravuje komerční nabídku elektromobilu KAIPAN VoltAge ať již jako stavebnice (kit-car) nebo finálně dodaného elektromobilu. Elektromobil KAIPAN VoltAge byl představen veřejnosti na autosalonu v Bratislavě v dubnu 2011. Jeho prezentace se připravuje na autosalonu v Brně v červnu 2011 a ve Frankfurtu nad Mohanem v září 2011.

Nabíjecí stojany pro vnitřní a vnější prostředí jsou nadále vyvíjeny. Jejich design, topologie a rozhraní jsou poplatné stylu a zájmům provozovatele a uživatelů.. Jejich výroba a případná instalace je na základě poskytnutého know-how realizována společnostmi ISOTRA a.s., KAIPAN s.r.o. a ZTC Energy s.r.o.. V rámci obchodních aktivit ZTC Energy, v průběhu do konce prvního pololetí 2011 je připravena instalace a provoz dalších 7ks nabíjecích stanic VoltAge Station na hlavních trasách na území ČR. Do konce roku 2011 je plánována instalace a veřejný provoz alespoň 25 ks nabíjecích stanic VoltAge Station.

Vloženo: 16. 5. 2011
Kategorie:  Tiskové zprávy
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět