Planetárium Vysoké školy báňské se po třech letech otevírá veřejnosti

Po třech letech rekonstrukce se pro veřejnost opět otevírá Planetárium Ostrava, které je součástí Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO). Rekonstrukce, při které byla poprvé v České republice instalována hybridní projekce GOTO a E&S, přinese návštěvníkům celou řadu novinek: představí prostory s novými atraktivními expozicemi a umožní technicky vysoce kvalitní sledování projekcí. Planetárium se pro veřejnost otevírá v neděli 30. listopadu 2014 od 14.00 hodin.

„Rozsáhlá modernizace planetária za bezmála 150 miliónů korun umožnila nejen kompletní rekonstrukci budovy, ale hlavně modernizaci vybavení sálu planetária a vytvoření nového Experimentária", sděluje rektor VŠB-TUO Ivo Vondrák. „ Na návštěvníky čekají také zbrusu nové populárně naučné pořady, které nikde jinde neuvidí. Planetárium realizuje řadu aktivit, kterými se snažíme ukázat dětem přírodovědné obory hravým a poutavým způsobem", doplňuje Vondrák.

„Planetárium zůstalo jádrem objektu, ale naši snahou bude, aby se návštěvníci nesoustředili jen na jeho pořady. Nabídka se totiž značně rozšířila. Mohou si vyzkoušet různé pokusy v Experimentáriu, dozvědět se řadu zajímavých informací z různých přírodovědných oborů na velkoplošných panelech a interaktivních obrazovkách, shlédnout dokumentární filmy v kinosále, prohlédnout výtvarné výstavy v galerii Mira, bádat ve Výzkumáku nebo si při večerním pozorování vyfotografovat pozorované astronomické objekty", prozrazuje novinky Tomáš Gráf, vedoucí odborného týmu.

Špičkovou projekční technologií vybavený sál planetária se nachází v prvním patře, ve „válcové" části budovy, a jedná se o výjimečný prostor. V něm se na nové bezešvé projekční ploše o průměru 13,2 metrů nad hlavami návštěvníků rozzáří tisíce hvězd a celooblohová projekce je vtáhne během audiovizuálních pořadů přímo do centra dění.

Technologie projekce zakoupená od společností Evans&Sutherland z USA a GOTO z Japonska je schopná vytvořit fantastickou atmosféru a připravit velmi netradiční zážitky. V sále je také nová zvuková aparatura, nová 3D projekce i světelné efekty. Pultové hlediště má celkem sto nových polohovacích křesel.

Důvodem investice do hybridní projekce bylo mimo jiné sjednocení technického vybavení s většinou moderních planetárií v Evropě i zámoří. Jen tak se mohou v ostravském planetáriu uvádět i pořady vyrobené v zahraničí. A na úvod jich bude představeno veřejnosti hned několik.

Planetárium Ostrava se zaměřuje také na vlastní produkci. Budou tedy nabízeny i čtyři původní celooblohové projekce. Takový počet vlastních pořadů nemělo k dispozici při svém otevření žádné z nově vybudovaných digitálních planetárií v České republice.

Kinosál v přízemí byl vybaven novým projekčním plátnem a dataprojektorem s možností 3D projekce.

Západní kopule hvězdárny je vybavena novým dalekohledem o průměru 35 cm, návštěvníci budou mít možnost si pořizovat vlastní digitální fotografie vesmírných objektů novou CCD kamerou.

Novinkou a velkým lákadlem pro návštěvníky bude Experimentárium. Prostor, kde je možné experimentovat, zkoušet, hrát si a objevovat tajemství přírodních zákonitostí. K jeho vybudování byly využity prakticky všechny prostory, které byly dříve pro návštěvníky nepřístupné. Obsah Experimentária je rozdělen do několika tematických expozic: Do hlubin Země, Za světlem, Ke hvězdám, K planetám, Na oběžnou dráhu.

Pro zvídavé je vytvořen prostor zvaný „Výzkumák", kde školní či zájmové skupiny budou moci provádět nejrůznější praktické činnosti, které budou mnohdy navazovat na některé pořady v planetáriu.

V přízemí jednoho z křídel budovy se prostírá nejpoklidnější prostor celého objektu - Galerie MIRA. Zde se bude potkávat vesmír vědecký s vesmírem uměleckým. Dočasné výstavy představí nejen umělecká díla různých autorů, ale je to prostor i pro putovní interaktivní výstavy.

Novinkou je i venkovní amfiteátr se slunečními hodinami.

Kapacita sálů planetária zůstala zachována, doba, kterou návštěvník v planetáriu může strávit, se čtyřikrát prodloužila. Předpokládá se, že roční návštěvnost se zvýší z původních 50 000 na 90 000 návštěvníků.

VŠB-TUO získala finanční prostředky na modernizaci planetária z Evropských strukturálních fondů, konkrétně z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace.

Planetárium bylo otevřeno v 80tých letech a po rekonstrukci pro něj začíná zcela nová éra. Stává se moderním centrem komunikace přírodních věd. Ale není ve své nové roli osamoceno. Jako zakládající člen České asociace science center (http://www.hvezdarna.cz/sciencecenter/ ) spolupracuje s podobnými institucemi napříč naší republikou.

V Planetáriu Ostrava se poučíte, i když si budete myslet, že relaxujete!

Otevírací doba

pondělí 10:00 - 14:00

úterý 8:30 - 14:00

středa 8:30 - 20:00

čtvrtek 8:30 - 20:00

pátek 8:30 - 20:00

sobota 14:00 - 20:00

neděle 14:00 - 19:00

Aktuální nabídku pořadů s přesnými časy jejich začátků s možností on-line rezervace najdou školy i veřejnost na webových stránkách.

Základní vstupné na pořady planetária je 90,- Kč pro dospělé a 70,- Kč pro děti. Detailní ceník je na webových stránkách.

Podrobnější informace naleznete na adrese www.planetariumostrava.cz