Nakupujete vánoční dárky na internetu? Zákazníci se při výběru slevových portálů řídí důvěrou, zjistili vědci VŠB-TUO

Nakupujete vánoční dárky na internetu? Zákazníci se při výběru slevových portálů řídí důvěrou, zjistili vědci VŠB-TUO
Důvěra v provozovatele a nadšení provázející nákup jsou nejdůležitějšími faktory, které české spotřebitele ovlivňují při výběru slevového serveru nejen při nákupu vánočních dárků. Zjistili to vědci z Ekonomické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava v rámci unikátního výzkumu spokojenosti Čechů se slevovými portály.

„Lidé se naučili nakupovat na ověřených serverech, kterým důvěřují," shrnuje hlavní zjištění výzkumu jeho autorka, Ing. Pavlína Pawlasová. Poznatky získané na vzorku 115 respondentů, který odpovídal struktuře českých zákazníků slevových portálů, by v budoucnu měly posloužit především majitelům slevových serverů k co nejefektivnějšímu rozvoji jejich byznysu. Údaje jsou však zajímavé i pro koncové odběratele.

Kromě důvěryhodnosti a lákavosti nabídky Čechy také zajímá, zda prodejce přichází s novými nápady (produktové novinky, nové druhy reklamy či podpory prodeje, videa na YouTube nebo sociálních sítích, zavedení kamenné pobočky pro přilákání méně důvěřivých zákazníků, nové způsoby dopravy či platby, výhodné podmínky při reklamaci, pružná komunikace se zákazníky atd.).

Aby klient slevového portálu pociťoval při nákupu nadšení, potřebuje mít např. pocit, že ušetřil peníze, koupil skvělý dárek, získal něco neobvyklého, případně rychle sehnal to, co potřeboval.

Slevové servery zažily největší boom před čtyřmi lety. Na českém trhu působilo asi 200 takových portálů. Tím se jeho kapacita přesytila, lidé se upnuli ke konkrétním prodejcům a na jiné zanevřeli. Počet firem se tak v tomto odvětví zredukoval na dnešních asi padesát. Největší tržby (polovinu všech obratů) tvoří slevovým portálům dovolené a pobytové zájezdy.

„Podle mého názoru lze na českém trhu očekávat ještě mírný úbytek poskytovatelů slevových portálů. Tento trh je dostatečně velký na to, aby se udržel, tudíž nepředpokládám zánik tohoto odvětví. Velcí hráči na trhu své pozice zřejmě udrží či budou dále posilovat (dnes ti nejlepší meziročně rostou o 15 %). Právě klíčový faktor důvěry u nich může hrát velkou roli. U menších poskytovatelů očekávám budoucnost např. v podobě specializace na určité druhy produktů a oblastí," řekla autorka výzkumu Pavlína Pawlasová z Ekonomické fakulty VŠB–TUO. Dále poukázala na další zajímavý trend, že zatímco dříve Češi ve výrazných slevách nakupovali hodně levných věcí, a to často, dnes si pořizují dražší zboží s větším časovým rozestupem. „Souvisí to s trendy, kterými se ubírá celkově nakupování na internetu, kde lidé hledají něco jiného, něco, čím by se odlišili, co by následně mohli prezentovat na sociálních sítích, o čem budou vyprávět známým," vysvětlila Pawlasová.

V současné době připravují vědci z Ekonomické fakulty další výzkumy, v nichž se zabývají faktory ovlivňujícími spokojenost se slevovými portály u Generace Y (tj. u lidí narozených v letech 1984–2004, pro něž je důležité, že moderní technologie (PC, internet, smartphony) neovlivnily jejich rané dětství, ale nyní již tvoří neodmyslitelnou součást života). Zkoumat budou také faktory ovlivňující zájem se do sociálního nakupování vůbec zapojit a zájem
o opakované nákupy na slevových portálech.

 

Vloženo: 19. 12. 2014
Kategorie:  Tiskové zprávy
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět