Nový systém zavěšení předního kola motocyklu zvyšuje bezpečnost řidičů

Nový systém zavěšení předního kola motocyklu zvyšuje bezpečnost řidičů
Jakub Šmiraus z Fakulty strojní VŠB-TUO navrhl nové řešení zavěšení předního kola s měnitelnou geometrií, které přispívá k lepším jízdním vlastnostem motocyklů. Původně diplomová práce studenta Institutu dopravy VŠB-TUO vyústila do podoby uděleného patentu a realizace funkčního vzorku.

„Nově konstruované řešení podvozku s aktivní změnou geometrie VGP (variabilní geometrie podvozku) umožňuje naklápět přední vidlici pomocí tlačítkové volby a tím spojit vlastnosti typické pro obratnost skútrů a endur v městském provozu a vlastnosti, jízdní stabilitu a pohodlí cestovních motocyklů nebo chopperů," popisuje svoji inovaci nynější doktorand Katedry pružnosti a pevnosti Fakulty strojní VŠB-TUO Jakub Šmiraus. Nové zavěšení předního kola s měnitelnou geometrií ovlivňuje vlastnosti motocyklu i v klidovém stavu. Takto upravená motorka se umí sama snížit, když na ni řidič nastupuje, anebo při zaparkování na špatném terénu si motocyklista může na stojánku nastavit požadovaný náklon motorky.

Na novém systému zavěšení předního kola motocyklu spolupracovaly Katedra pružnosti a pevnosti a Institut dopravy VŠB-TUO. Výsledkem spolupráce je zveřejněný patent „303473 Zavěšení předního kola jednostopého vozidla s aktivní změnou geometrie". „Systém v sobě skrývá potenciál pro výzkum jízdních vlastností pro výrobce motocyklů nebo hotové řešení zavěšení pro motocykly sériové výroby s velkou variabilitou užitných vlastností," doplňuje informace Michal Richtář z Institutu dopravy Fakulty strojní. Současně došlo k realizaci funkčního vzorku včetně jeho ověření na jízdních vlastnostech motocyklu Kawasaki ZXR 400 R. „Tento motocykl bývá k vidění na prezentačních akcích a v prototypové dílně Institutu dopravy Fakulty strojní," prozrazuje Jana Míková z Institutu dopravy.

V dalším stádiu výzkumu se vědci chtějí zaměřit i na odstranění rizika převrácení stroje. Nová technologie závěsu předního kola s měnitelnou geometrií by totiž do budoucna měla umět operativně snížit těžiště a prodloužit rozvor motocyklu. Hlavním smyslem inovace stávajícího konstrukčního řešení motocyklů je především zásadní zvýšení bezpečnosti jezdce během krizových situací.

 

Vloženo: 16. 3. 2015
Kategorie:  Tiskové zprávy
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět