Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 14. 5. 2017!

Doktorand vymyslel nový systém chlazení brzdového systému závodních aut

Doktorand vymyslel nový systém chlazení brzdového systému závodních aut
Marek Gebauer, student Fakulty strojní, navrhl princip dvojího chlazení brzdového systému závodních aut.

Na jeho zdokonalení pracuje se svým týmem již 5 let. Minulý týden se vrátil z mezinárodní konference výrobců brzdových automobilů Eurobrake v Drážďanech s dalším oceněním svého nápadu. O vítězi mezinárodní soutěže rozhodovali zástupci výrobců značek automobilů, jako je Audi, Daimler, nebo Ford.

„Na celosvětové konferenci předních výrobců brzdových systémů automobilů, která se konala minulý týden v německých Drážďanech, měla prezentace doktoranda Marka Gebauera největší úspěch ze všech studentských prezentací," říká Jana Kukutschová z Centra nanotechnologií VŠB-TUO, která na konferenci předsedala jednomu z odborných panelů.

Konference se zúčastnilo na devět set odborníků z oblasti automobilového průmyslu a ze sféry vysokých škol. S významnými výrobci automobilů, jako je Audi, Daimler, nebo Ford, Marek Gebauer a jeho kolegové jednali v Drážďanech o možné spolupráci.

„Na vylepšení chlazení brzd pracuji od začátku svých vysokoškolských studií, kdy jsem dostal za úkol zpracovat napěťově deformační analýzu kotoučové brzdy u automobilu," říká Marek Gebauer. Systém vytváří v týmu se svým bratrancem Zbyňkem Lorenčukem.

Markem navržený systém chlazení brzdového systému funguje na principu dvojího chlazení. Jde o modifikaci stávajícího systému, který se běžně používá. Chladný vzduch jde do středu kotouče a radiálními kanálky po obvodu vychází ven. Jeho vylepšení znamená to, že využívá kinetickou energii vzduchu ještě jednou prostřednictvím difuzoru s vnitřními lopatkami. Student oboru Aplikovaná mechanika tak vymyslel jedinečný systém dvojího chlazení, na který získal evropský patent.

Co chystá Marek Gebauer do budoucna? „Chtěl bych na škole zůstat a dále pracovat na svých nápadech. Jedním z předních nápadů je vybudovat první aerodynamický tunel na světě, který by využíval moje komplexní technické řešení pro kvalitnější vyhodnocení, analýzu a predikci chování brzdových systémů," prozrazuje svoje plány mladý vědec.

 

Vloženo: 13. 5. 2015
Kategorie:  Tiskové zprávy
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět