Na jeho zdokonalení pracuje se svým týmem již 5 let. Minulý týden se vrátil z mezinárodní konference výrobců brzdových automobilů Eurobrake v Drážďanech s dalším oceněním svého nápadu. O vítězi mezinárodní soutěže rozhodovali zástupci výrobců značek automobilů, jako je Audi, Daimler, nebo Ford.
„Na celosvětové konferenci předních výrobců brzdových systémů automobilů, která se konala minulý týden v německých Drážďanech, měla prezentace doktoranda Marka Gebauera největší úspěch ze všech studentských prezentací," říká Jana Kukutschová z Centra nanotechnologií VŠB-TUO, která na konferenci předsedala jednomu z odborných panelů.
Konference se zúčastnilo na devět set odborníků z oblasti automobilového průmyslu a ze sféry vysokých škol. S významnými výrobci automobilů, jako je Audi, Daimler, nebo Ford, Marek Gebauer a jeho kolegové jednali v Drážďanech o možné spolupráci.
„Na vylepšení chlazení brzd pracuji od začátku svých vysokoškolských studií, kdy jsem dostal za úkol zpracovat napěťově deformační analýzu kotoučové brzdy u automobilu," říká Marek Gebauer. Systém vytváří v týmu se svým bratrancem Zbyňkem Lorenčukem.
Markem navržený systém chlazení brzdového systému funguje na principu dvojího chlazení. Jde o modifikaci stávajícího systému, který se běžně používá. Chladný vzduch jde do středu kotouče a radiálními kanálky po obvodu vychází ven. Jeho vylepšení znamená to, že využívá kinetickou energii vzduchu ještě jednou prostřednictvím difuzoru s vnitřními lopatkami. Student oboru Aplikovaná mechanika tak vymyslel jedinečný systém dvojího chlazení, na který získal evropský patent.
Co chystá Marek Gebauer do budoucna? „Chtěl bych na škole zůstat a dále pracovat na svých nápadech. Jedním z předních nápadů je vybudovat první aerodynamický tunel na světě, který by využíval moje komplexní technické řešení pro kvalitnější vyhodnocení, analýzu a predikci chování brzdových systémů," prozrazuje svoje plány mladý vědec.