Tým studentů a vědecko-výzkumných pracovníků pod názvem SAZE (Systémy alternativních zdrojů energií) zkoumá strategie nabíjení elektromobilů v zimě, která bateriím vozidel příliš nesvědčí.
Letošní inverzní zimní počasí nabádá k přemýšlení nejen o nečistotách ve vzduchu, ale také k úvahám o čisté přepravě. „Chladné počasí bateriím elektromobilů nepřispívá a jejich dojezd v chladných dnech podstatně zkracuje,“ přibližuje vliv teplot docent Bohumil Horák z Fakulty elektrotechniky a informatiky. Právě tým pod vedením doc. Horáka testuje jak vlastní elektromobily (KAIPAN VoltAge), tak i ty komerčně dostupné (Smart Electric, Peugeot Ion nebo Mia Electric).
V Ostravě nyní mohou řidiči nabíjet elektromobily na dvou stejnosměrných stanicích společnosti ABB, jež provozuje skupina ČEZ. Přístup k elektrické energii byl na těchto stanicích předmětem zájmu spolupracujících studentů, kteří zkoumali různé strategie rychle nabíjecích stanic, zejména ve vztahu k času potřebnému pro dojezd vozidla do cíle. „V lednu jsme realizovali provozní zkoušky na fakultním vozidle Nissan Leaf,“ dodává Bohumil Horák. Předpokládá, že v následujících měsících rozšíří aktivity o provozní testy vozidel z produkce VW nebo BMW. Dojde také ke zvýšení počtu testovaných nabíjecích stanic, například o stanici provozovanou soukromým subjektem v Olomouci.
Jedním z prvních komerčních vozidel, která vyjedou v tomto roce do ulic Ostravy a s nimiž se studenti budou moci seznámit, je e-UP z produkce VW, které zapůjčilo Auto Heller. Nejen studenti, ale i veřejnost a zájemci o zdravější přepravu si mohli v minulých dnech auto prohlédnout v porubském areálu Vysoké školy báňské — Technické univerzity Ostrava.