Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Restaurátorská dílna slaví 5 let a další motocykl

Restaurátorská dílna slaví 5 let a další motocykl
Za každý rok existence jeden opravený motocykl. Restaurátorská dílna vznikla na Fakultě strojní VŠB TUO v březnu roku 2019 a za tu dobu v ní studenti zrestaurovali pět historických motocyklů.

Za každý rok existence jeden opravený motocykl. Restaurátorská dílna vznikla na Fakultě strojní VŠB‑TUO v březnu roku 2019 a za tu dobu v ní studenti zrestaurovali pět historických motocyklů ze sbírky Moravskoslezského kraje. Naposledy to byla Jawa 500 OHV z roku 1931, která byla dnes také slavnostně odhalena.

Před pěti lety se na Fakultě strojní VŠB – Technické univerzity Ostrava otevřela unikátní Restaurátorská dílna – místo, které na jiných univerzitách nemá obdoby. Díky štědrosti zesnulého sochaře Miroslava Rybičky, vášnivého sběratele historických motocyklů, jenž věnoval Moravskoslezskému kraji svou jedinečnou kolekci, se dnes mohou studenti učit restaurátorským pracím a zdokonalovat se v moderních metodách péče o technické dědictví kraje.

Posledním motocyklem, který se na fakultě podařilo opravit a navrátit mu původní podobu, je Jawa 500 OHV známá pod označením Rumpál. Zajímavostí je, že se s tímto modelem vyráběným mezi lety 1929 a 1933 pojí historie vzniku světoznámého názvu Jawa. „Motocykl původně vyráběla německá firma Wanderer, od níž Zbrojovka Ing. Františka Janečka zakoupila licenci. Legendární název Jawa vznikl spojením slov Janeček a Wanderer poté, co se výroby ujali Češi,“ vysvětluje vedoucí dílny Lukáš Kudrna okolnosti pojící se s výrobou oblíbeného modelu, jenž firma postupem času vylepšovala a měnila co do jízdních vlastností i vzhledu. Jeden nepojízdný kus z roku 1931 teď na Fakultě strojní zprovoznili. „Motorka se k nám dostala v neutěšeném stavu po starší nedokončené renovaci. Dnes je plně funkční a doplněná o chybějící díly včetně předního blatníku, obou světel, klaksonu či držáku baterie,“ uvedl Kudrna.

Komponenty se studentům a zaměstnancům Restaurátorské dílny daří shánět prostřednictvím internetových aukcí a bazarů, případně nahrazovat pomocí reverzního inženýrství, 3D tisku či slévárenství. Díky tomu se studenti učí práci s moderními metodami výroby a zároveň se tím na univerzitě rozvíjí spolupráce napříč pracovišti.

Za dobu pětiletého fungování Restaurátorské dílny se na fakultě kromě zmiňované Jawy 500 OHV podařilo opravit motocykly Jawa 250 special, Jawa 300 sv, Indian Scout 37 a ČZ 150c. Na všech restaurátorských úpravách se podíleli studenti, kteří se motorkám věnovali i ve svých závěrečných pracích. Dnes jsou motocykly součástí výstavy v Muzeu nákladních automobilů v Kopřivnici.

Dalším motocyklem, který se v Restaurátorské dílně dočká oprav, má být anglický AJS 500 OHV z roku 1929. „Byly to velmi výkonné, pokrokové stroje, které se za první republiky v Československu oficiálně prodávaly,“ řekl Kudrna a doplnil, že kromě modelu AJS mají na dílně ještě torzo motocyklu ČZ 250 tourist čekající na postupnou kompletaci.

Restaurátorská dílna na VŠB-TUO má na svém kontě také mezinárodní úspěch v podobě plného členství v organizaci FIVA, která se od roku 1966 věnuje ochraně, uchování a propagaci historických vozidel. Restaurátorská dílna jakožto jediné akademické pracoviště v Česku splnila přísné podmínky v oblasti restaurování a díky tomu je VŠB-TUO jedinou univerzitou na světě, která se může členstvím ve FIVA pyšnit.

Vloženo: 2. 4. 2024
Kategorie:  Tiskové zprávy
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět